Gå direkt till innehåll
G-gin Kaffe är en hyllning till alla passionerade kaffeälskare som också tycker om gin. Den ges ut i begränsad upplaga om 1050 numrerade flaskor.

En gin för kaffeälskare!

​Skånska Spritfabrikens g-gin Kaffe är en hyllning till alla passionerade kaffeälskare som också tycker om gin. Den ges ut i begränsad upplaga om 1050 numrerade flaskor.

Den 28 januari lanseras Skånska Spritfabrikens G-gin Kaffe på Systembolagets beställningssortiment i samarbete med Sandby Kafferosteri.

Skånska Spritfabrikens master blender Jan Rothman, har tillsammans med Mattias Sjöbäck från Sandby Kafferosteri, en gemensam passion för drycker. Att råvaran är spårbar och naturlig. Och kaffe. Och gin. I kafferosteriet utsågs en perfekt brasiliansk (växer inga i Sverige) böna med underbar fyllighet och syra. Mattias rostade den medan Jan valde ut en perfekt blandning av kryddor, enbär, svartpeppar, koriander, kardemumma, angelikarot som kompletterade bönorna för den tilltänkta ginen. Med spriten åkte Jan till Frankrike där fabrikens pot still väntar på att få komma hem. (Den köptes in 2016 och kommer att tas hem i vår) Kryddor och sprit blandades och destillerades en gång innan det var dags att åka hem och fylla de uppradade flaskorna. Det blev dagar med en underbar doft av enbär, kaffe och peppar i luften. Några härliga citrustoner från den peppar som använts trängde också igenom. Korkar trycktes ned och etiketter som utformatss av Frederik Jedelid klistrades på, allt för hand. Än har man inte haft råd med några maskiner.

Resultatet blev en gin med doft av enbär, kaffe och peppar. Och en smakupplevelse av enbär och kaffe med inslag av peppriga citrusnoter. I eftersmaken finns ett tydligt inslag av choklad.

Endast naturliga råvaror har använts.

Passar till g&t, kaffe- och fruktdrinkar.

Skånska Spritfabrikens g-gin Kaffe kommer att finnas i systembolagets beställningssortiment från den 28 januari och 1050 flaskor kommer att finnas tillgängliga.

Skånska Spritfabrikens g-gin Kaffe

Artikelnummer: 81338
Volym: 700 ml
Pris: 443 kronor
Alkoholhalt: 41,5 %
Ingredienser: kaffebönor, enbär, svartpeppar, koriander, kardemumma, angelikarot
Kaffebönorna som använts är mörkrostade och har en fyllig smak med låg syra. Smaken från bönan har toner av kakao, torkade nötter och mörk sirap. Därav den chokladiga eftersmaken i ginen.

Antal flaskor: 1050
Lanseringsdatum: januari, 2020

Serveringsförslag:

g-gin Kaffe är god nog att drickas som den är. Häll upp 4-6 cl i ett vackert ginglas. Servera med eller utan is.

Sandby Delight
Häll 4-6cl g-gin Kaffe i ett högt värmetåligt glas
Fyll glaset med varmt kaffe, en tesked brunt farinsocker och toppa med vispad grädde och garnera med några kaffebönor/malet kaffe

G&T Kaffe
Fyll ett glas med is och häll på 4-6 cl gin
Toppa med ca 12 cl Indian tonic vatten från Skånska Spritfabriken
Vrid en bit apelsinskal och släpp ned i glaset

Sandby kaffedrink
2 cl g-gin Kaffe i ett värmetåligt glas. Fyll på med
1 varm espresso och
0,5 cl sockerlag eller vit sirap
Vrid en liten bit apelsinskal och släpp ned i glaset

Regioner

Skånska Spritfabriken är en dryckesproducent i Södra Sandby utanför Lund. Vi tillverkar gin, äppelbrandy, pommeau, whisky, alkoholfri g&t och tonic vatten.

Spritfabrikens alkoholhaltiga drycker håller mycket god kvalitet och kan drickas oblandade eller som drinkar. Våra tonics tar inte över i smak och är ett mycket bra komplement till våra alkoholhaltiga drycker.

Den som väljer ett alkoholfritt alternativ förtjänar samma smakupplevelse som den som dricker alkohol. Att kunna erbjuda gäster som kör bil, eller av andra skäl väljer bort alkohol ett välsmakande alternativ vittnar om omtanke. De är snygga på bordet och kan serveras i samma typ av glas och med samma tillbehör som en alkoholhaltig drink. Våra alkoholfria g&t:s ger en festlig lyxkänsla.

Vi använder oss om möjligt av närodlade råvaror och så långt det är möjligt ekologiska. Våra alkoholprodukter destilleras endast en gång för att behålla så mycket av råvarans smak som möjligt.

Vår målsättning är att utveckla och producera drycker på ett hållbart sätt utan onödiga tillsatser. Alkoholhaltiga drycker sötas endast genom råvarans fruktsocker och tonicen med så låg sockerhalt som möjligt. Våra drycker håller hög kvalitet och har mycket god, naturlig smak.

Skånska Spritfabriken har fått flera fina utmärkelser, bl a
Årets Gin under Women´s Wine and Spirits Awards 2018
Årets Skånska Spritpris 2018
Guld – London Dry Gin – Frankfurt Trophy 2018
​Världens Bästa gin till gin & tonic
IWSC GIN & TONIC TROPHY 2017

Skånska Spritfabriken är en dryckesproducent med alkoholfria och alkoholhaltiga drycker i sitt sortiment

Skånska Spritfabriken har flertalet internationellt och nationellt prisbelönta produkter i sitt sortiment av såväl alkoholhaltiga som alkoholfria drycker. Vår målsättning är att utveckla och producera svenska drycker på ett hållbart sätt utan onödiga tillsatser. De belönades med Årets Skånska Spritpris 2018 och är 2019 nominerade till Årets Dryckesproducent.

Skånska Spritfabriken
Sandby 1651