Råvaran i fokus när Skånska Spritfabriken släpper ny whisky

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2019 21:47 CET

Skånska Spritfabrikens G-Whisky

​Det har gått fyra år sedan destilleriet senast släppte en whisky. Då blev åtgången omedelbar och kunde snart endast köpas via aktionssajter. Den nya versionen har skapats med stort hjärta och eftertanke. Det är en mild, orökt single malt whisky som är fruktig till sin karaktär. Den har lagrats på fyra typer av franska ekfat.

Vi ville skapa en whisky som de flesta kan uppskatta, whiskynörd såväl som novis. Man som kvinna. Whisky skall kunna avnjutas av alla”, förklarar destilleriets master blender, Jan Rothman.

Alla drycker börjar med råvaran. Hos Skånska Spritfabriken har vi valt att använda ett förstklassigt korn från Skåne. Vi håller oss så långt som möjligt till lokala råvaror och om möjligt ekologiska. Kornet har sedan varsamt förädlats för att vi ska kunna behålla den goda maltsmaken i vår slutprodukt”.

Hos Skånska Spritfabriken destillerar man endast en gång, detta för att behålla så mycket av råvarans smak som möjligt. Det kräver en speciell panna och mycket goda råvaror.

”Viktigast för mig är smaken, fortsätter Jan Rothman, det ska hända saker i gommen. Jag vill att de produkter jag utvecklar ska vara milda samtidigt som de överraskar med ett stort djup”.

Att göra whiskyn omedelbart drickbar utan att vattna ned den och ändå behålla möjligheten att förändra smaken var inte lätt, fortsätter Jan Rothman.

”G-Whisky Stout Cask är fantastisk. Den är mjuk, balanserad, fruktig men samtidigt komplex. Jag tycker att det hantverk vi står för och den närodlade malten får ta plats på ett sätt som jag sällan upplever hos andra destillerier”, sprudlar whiskyälskaren Truls Lindholm, sommelier på Skånska Spritfabriken.

G-Whisky Stout Cask är helt orökt, lagrad i fyra år och buteljerad vid 50,1%

Doft: karamell, kaffe, choklad, rostad ek, torkad frukt och en underton av röda bär.

Smak: karamell, kaffe, choklad, rostad ek, torkad frukt och en underton av röda bär.

Lansering: 4:e december
Beställningsnummer: 8219401

Eftersmaken domineras av torkad frukt, rostad ek och choklad med en eldig finish.

Priset på whiskyn är 977 kr och destilleriet släpper endast 977 flaskor. Finns att köpa via Systembolagets beställningssortiment.

Fakta om G-Whisky tillverkning

Råvara: korn från Skåne, Trolle Ljungby

Mältning I Skåne, Trolle Ljungby

Vörtframställning i Skåne. Lundabryggeriet

Jäst i Skåne; Södra Sandby

Destillering i Frankrike

Destilleringsapparat: 600l, Stupfler Alambic Still

Lagrad i Södra Sandby på flera olika typer av ekfat som nya franska ekfat, använda Rödvinsfat, Olorosso sherryfat, och Stoutfat.

Lagringstid: ca 4,5 år

Blandning i Södra Sandby

Buteljering i Södra Sandby

Skånska Spritfabriken är ett mindre destilleri i hjärtat av Skåne. Våra drycker är idag internationellt och nationellt prisbelönta och vår målsättning är att utveckla och producera Svenska drycker på ett hållbart sätt med lokala råvaror, utan onödiga tillsatser. Vi vill stå för renhet, friskhet, enkelhet och etik

Milstolpar
Nominerade Årets Bästa Dryckesproducent, Magasinet Skåne
Dubblelguld G-gin Österlen Finish, WWSA
Guld G-Gin Classic London dry, WWSA Avtal Japan och Ryssland

2018BästaSpritproducent, SkånskaGastronomiprisetGuld G-Gin Classic i Frankfurt. Dubbelguld och Årets Gin G-Gin Classic, WWSA DubbelguldG-Gin Bordeaux finish, WWSA Lansering av alkoholfritt och Tax-freeavtal

2017G-Gin Classic Världens bästa gin till Gin&Tonic, IWSC. (400 bidrag) Sveriges bästa gin, dinvinguide.se.

2016 Lansering av g-Gin London Dry2015 Årets bästa glögg 2015 Lansering av vår första Single Malt Whisky.2011 Lansering av Österlen VSOP First Batch och Pomme Feliz
Vi säljer våra första flaskor till Daniel Berlin Pommes Feliz vinner priser både i Sverige och internationellt.

I vårt produktsortiment finns
Gin