Premiär för klimatsmarta stadsradhus i Limhamn

Premiär för klimatsmarta stadsradhus i Limhamn

Skanska satsar vidare på utvecklingen av Limhamns Sjöstad. Nu är det premiär för kvarteret Barken med 27 klimatsmarta stadradhus som håller för framtiden.

Skanska följer upp de tidigare satsningarna med Uniqhus och flervåningshus i Limhamns Sjöstad genom ett kvarter med moderna stadsradhus i kvarteret Barken.

Husen har ritats av Joakim Kaminsky på arkitektbyrån Kjellgren Kaminsky och har fått en arkitektur som bygger på den råa charmen från Limhamns industriella era med vackra, teglade stadsradhus i två eller tre plan.

Joakim Kaminsky har en bakgrund som passivhusarkitekt, vilket går igen i kvarteret Barken där flera av de tekniska lösningarna är hämtade direkt från passivhuskonceptet.

– Inom kvarteret Barken har vi haft energitänket med oss från första början och därför har vi kommit ned i värden i husen på 55 kwh/m2,år vilket är 50 % bättre än lagkravet. Inspirationen till husen är hämtad från Limhamns industriella arv, men vi har använt oss av en modern, grön, byggteknik, säger Joakim Kaminsky.

De kompakta huskropparna med extra tjocka väggar minskar energianvändningen och ger ett behagligt inomhusklimat, samtidigt som ventilationssystemet återvinner värmen i frånluften. I stadsradhusen kan man även enkelt mäta sin egen förbrukning av el och värme för att kunna påverka sina kostnader.

– Passivhustekniken tillsammans med de energisnåla vitvarorna och de miljömärkta materialvalen gör stadsradhusen i Limhamns Sjöstad till de mest klimatsmarta vi har byggt, säger Magnus Björkander, projektutvecklare på Skanska Nya Hem.

Malmö - Limhamn - Öresund

Limhamns Sjöstad kommer att vara en öppen och levande stadsdel med ett naturligt liv och rörelse för både barn och vuxna – även för de som inte bor i Limhamns Sjöstad. Detta kommer bland annat att göras möjligt med en stor park och den nyrenoverade kajen.

– Skanska och Malmö stads storsatsning gör att Limhamns Sjöstad på allvar binder samman Malmö med Limhamn och Öresund. I och med framväxten av Limhamns Sjöstad fram kan vi dessutom öppna upp en mycket vacker del av staden som varit avstängd under många år, säger Magnus Björkander.

Kvarteret Barken i Limhamns Sjöstad kommer att bestå av totalt 27 stadsradhus. Storleken på husen kommer att variera från 131-168 kvadratmeter fördelat på 4-7 rum i två eller tre plan.

För mer information, var vänlig se

www.skanska.se/barken

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Björkander, projektutvecklare på Skanska Nya Hem, 010-448 32 32

Niclas Strahner, pressansvarig, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel: 010-448 16 08

Om Skanska i Sverige

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2010 till cirka 23 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2010 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

• limhamns sjöstad
  • klimatsmarta stadradhus
  • barken
  • arkitektbyrån kjellgren kaminsky

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag, fokuserat på utvalda hemmamarknader i Norden, övriga Europa och Nordamerika. Med stöd av globala trender i urbanisering och demografi samt genom att gå i spetsen för hållbarhet, erbjuder Skanska konkurrenskraftiga lösningar i enkla såväl som de mest komplexa uppdragen, vilket hjälper både kunder och samhället att skapa en hållbar framtid. Koncernen har idag cirka 40 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2017 uppgick till 161 miljarder kronor.

Skanska is one of the world’s leading construction and project development companies, focused on selected home markets in the Nordics, Europe and USA. Supported by global trends in urbanization and demographics, and by being at the forefront in sustainability, Skanska offers competitive solutions for both simple and the most complex assignments, helping to build a sustainable future for customers and communities. The Group currently has about 40,000 employees. Skanska's sales in 2017 totaled SEK 161 billion.