Musikverket stödjer SKAP-film och nio andra jämställdhetsprojekt

Musikverket stödjer tio jämställdhetsprojekt med sammanlagt två miljoner kronor. Ett av projekten finns inom ramen för SKAP:s mångfalds- och jämställdhetssatsning – en film som ska lyfta fram inspirerande kvinnor.

Bland de tio projekten finns sju redan pågående och tre nya, förutom SKAP-projektet även projekt hos Femtastic och Deep Imprint. Kulturkollektivet Femtastic ska med workshop-turnén Femtastic Youth inspirera unga tjejer att hitta till den manligt kodade hiphop-genren. Produktionsbolaget Deep Imprint driver projektet Folkkollo World, ett läger som syftar till att lyfta fram unga kvinnliga instrumentalister inom folkmusiken.

SKAP-projektet ska ta fram en kortfilm som vill bidra till att förändra bilden av musikhistorien genom att låta kända artister inom olika genrer lyfta fram kvinnor som inspirerat dem.