Heltidsarbetare i Örebro län har fått 20 700 kronor mer i plånboken

De senaste åren har skatterna på arbete sänkts betydligt. I Örebro har en genomsnittlig heltidsarbetare fått 20 700 kronor mer i plånboken per år på grund av jobbskatteavdraget. Eftersom det handlar om redan skattade pengar, motsvarar det en ”löneökning” på drygt 30 000 kronor.

För en familj där båda jobbar heltid med genomsnittliga löner skulle därför ett borttaget jobbskatteavdrag betyda ett inkomstbortfall på motsvarande 60 000 kronor före skatt.

– Jobbskatteavdraget har gjort så att det finns mer pengar kvar i slutet av månaden för alla som arbetar. Men nu finns en klar risk att avdraget försämras. Därför vill vi påminna om vad jobbskatteavdraget faktiskt betyder för folk, säger Robert Gidehag, vd i Skattebetalarnas Förening.

Uppgifterna ovan kommer från en ny rapport, ”Skatterna i Örebro” som Skattebetalarnas Förening tagit fram utifrån underlag från Statistiska Centralbyrån. I hela rapporten finns också topplistor över användning av ROT- och HUS-avdrag och information om hur ändringarna av den statliga inkomstskatten slagit i Örebro län.

Mer ur rapporten:

• Ljusnarsberg har det genomsnittligt högsta jobsskatteavdraget per löntagare i länet: 17 500 kronor, medan Örebro har det lägsta: 15 549 kronor.

• Totalt har de boende i Örebro fått sina skatter sänkta med 2,3 miljarder kronor i och med jobbskatteavdraget.
  • De kommuner som använt ROT- och HUS-avdragen mest är Ljusnarsberg och Hällefors, medan Kumla och Örebro använder avdragen minst.
  • För en familj i Örebro län med två personer som båda tjänar som den genomsnittlige heltidsarbetaren i länet (c:a 26000 kronor) skulle ett borttaget jobbskatteavdrag betyda ett inkomstbortfall på 41 400 kronor efter skatt, motsvarande 61 000 kronor innan skatt.
  • 61 procent av jobbskatteavdraget har gått till personer med en förvärvsinkomst under 25 344 kronor (medianinkomsten för heltidsarbetande i länet).

För mer information, kontakta Skattebetalarnas Förenings chefekonom Arvid Malm,
073-687 08 16, arvid.malm@skattebetalarna.se

Rapporten finns med som bilaga i pressmeddelandet.

• jobbskatteavdraget