Helsingfors, Jakobstad, Bangkok eller ytterligare 130 nya flygmöjligheter från Skellefteå.

På måndag den 1 augusti är det en historisk dag. Då öppnas den nya flyglinjen med Finncomm Airlines mellan Skellefteå och Helsingfors via Jakobstad, en flyglinje som ger många nya möjligheter för norrland.

-       Med den nya flyglinjen kan näringsliv och privatpersoner enkelt nå både Jakobstadsregionen och Helsingforsregionen. Vi vet att ca11 000 norrlänningar reser med flyg till Finland årligen, därtill är det säkert många som kör bil så flyglinjen kommer verkligen att spara tid och pengar säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

Flyglinjen trafikeras av Finncomm Airlines som samarbetar med Finnair och därigenom så kan man boka biljetter genom Finnair och enkelt resa till deras 130 destinationer ut från Helsingfors.

-       I och med samarbetet med Finnair får vi fantastiska möjligheter. Vi når en ny storflygplats i Helsingfors och därigenom får vi goda förbindelser med bland annat Asien något som säkert kommer att uppskattas. För resor till exempelvis Bangkok, Singapore och Hongkong kommer den nya linjen bli mycket smidig säger Robert Lindberg.

Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen ser Skellefteå som en utmärkt hub för trafik från Norrland

-     Flygplatsen ligger centralt i ett stort upptagningsområde med ett expansivt och exportinriktat näringsliv. Vi vet redan idag att stora företag som Boliden är mycket positiva till den nya linjen. Finnair ser stora möjligheter att öka marknadsandelarna från Norrland till Asien ytterligare tack vare detta. Dessutom blir det enklare för resenärer som bara ska till Helsingfors.
Bangkok, Singapore

För privatpersonerna i Sverige och Finland öppnas nya resemöjligheter i och med den nya flyglinjen. I Jakobstad finns Powerpark, en stor nöjespark som säkert kommer att uppskattas av stora som små och den finska huvudstaden kan säkert locka många norrlänningar till ett besök.
Till Sverige kan många finska besökare komma för shopping och skidåkning eller varför inte för att se en bra elitseriematch.

Linjen kommer initialt att trafikeras tre gånger per vecka men från den första september kommer linjen utökas till fyra dagar per vecka då trafik kommer att finnas på måndagar, tisdagar, torsdagar samt fredagar.

I och med att busstrafik redan finns från Umeå, Luleå och Piteå till Ryanairs flygningar från Skellefteå möjliggör detta att man också kan boka buss till flygavgångarna med Finncomm, något som underlättar resandet avsevärt för resenärer i hela norrland.

+46 70 551 70 75

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 240 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 6 dagliga avgångar till Arlanda samt två avgångar per vecka till Barcelona-Girona och fyra avgångar per vecka till Helsingfors och Jakobstad. Chartertrafik erbjuds till Rhodos och Turkiet.