Gå direkt till innehåll
Mobilspelet med hållbarhet och miljö i fokus – Bumi: Next stop, Earth! släpps på Earth Day 2024

Pressmeddelande -

Var med och hjälp till i det planet-räddande äventyret tillsammans med dina intergalaktiska vänner, "Bumis". En resa präglad av hopp, hållbarhet och miljömedvetenhet i Blamoramas debuttitel.

Luleå, Sverige - 16:e april, 2024. Ingrid Fridesjö, grundare av den Luleåbaserade spelstudion Blamorama Games, tillkännager den kommande lanseringen av deras första IP-titel, "Bumi: Next stop Earth!" Ett mobilspel som inte bara underhåller utan också inspirerar till hållbarhet och miljömedvetenhet. Spelet lanseras på Google Play Store och Apple Store på Earth Day, 22 april och kommer att kosta 39 kr.

"Bumi: Next stop Earth!" introducerar spelarna till det förtrollade Bumi Universumet, där de charmiga utomjordingarna, kända som "Bumis", har lämnat sin förstörda hemplanet i sökandet efter ett nytt hem. Med ett magiskt frö i handen ger sig Bumisarna ut i rymden för att hitta det perfekta stället att plantera och återuppliva en ny värld. Deras destination? Jorden.

Se trailer här:https://youtu.be/s2fcjp_9HxA

Bumi: Next stop Earth! är utformat för att lekfullt kommunicera vikten av miljömedvetenhet, diskutera aktuella problem och klimatfrågor samtidigt som gröna lösningar och innovationer lyfts fram. Tänk dig att du är en borgmästare med gröna fingrar och intergalaktiska medhjälpare, som tillsammans arbetar för att förvandla din stad (och din planet) till ett hållbart paradis. Genom engagerande gröna aktiviteter får spelarna tillsammans med sina nyfunna rymdkompisar bland annat sortera skräp, återplantera skog, surfa runt med ett rymdskepp för att ta hand om vårt havsliv och såklart också skydda oss från en utomjordisk skurk som följt efter våra Bumisar.

“Spel är ett bra sätt att lära sig och är en möjlighet att faktiskt påverka. Vi är övertygade att vårt spel, Bumi: Next stop, Earth! är en skärningspunkt mellan spel, utbildning och hållbarhet, som vi hoppas kan inspirera människor att påverka, säger Ingrid Fridesjö grundare av Blamorama Games på frågan om vad spelet betyder för henne. “

Om Blamorama Games:
Blamorama är erfarna och skickliga kreatörer i en dynamisk hybrid mellan spelstudio och digital byrå med huvudkontor i Luleå. Sedan dörrarna öppnades 2016 har de producerat hundratals digitala produkter och tjänster alltifrån video till animationer, design och webbplatser. 2020 startade de arbetet med deras mobilspel Bumi: Next stop, Earth! Ett arbete de nu växlat upp och med flera speltitlar och produkter på gång inom deras Bumi Universum.

"Vår vision och det som driver oss, är att skapa roliga upplevelser och saker som gör skillnad. Att alltid arbeta och prioritera ämnen som hållbarhet, miljö, mångfald och inkludering. Och bara göra saker vi tror på och som vi kan känna oss stolta över - som kan påverka samhället i en positiv riktning.

Att vi nu kan släppa vårt mobilspel Bumi: Next stop, Earth! som vi sett uppskattas väldigt mycket av både stora som små känns fantastiskt. Inte bara för att vi tror att det här kan inspirera och engagera utan också för att vi kommer kunna göra en direkt skillnad genom att vi för varje nedladdning kommer att donera en viss del till en miljöorganisation. Vi kommer också löpande välja nya organisationer som våra spelare själva får vara med och rösta fram”

Links:
Presskit: https://tinyurl.com/buminextstopearth-media
IP X/Twitter: https://x.com/bumi_universe
IP Instagram: https://www.instagram.com/bumi.universe
IP TikTok: https://www.tiktok.com/@bumi.universe
Developer Instagram: https://www.instagram.com/blamoramagames
Developer X/Twitter: https://x.com/blamoramagames
Contact: hello@blamorama.se

Kategorier

Blamorama Games är en spelstudio som ingår i spelklustret Arctic Game. Klustret drivs av Skellefteå Science City och arbetar med att skapa en strategisk plattform för spelindustrin i norra Sverige.

Emelia Brännström

Presskontakt Communications Manager Arctic Game, Skellefteå Science City +46 (0)73 095 98 70 Arctic Game Skellefteå Science City

We accelerate innovation

Vi är Skellefteå kommuns innovationsbolag. Genom att stötta modiga företag skapar vi tillväxt och ger fart till den gröna omställningen. Allt för att bygga ett hållbart och innovationsdrivet samhälle.

Skellefteå Science City
Laboratorgränd 9