Pressinbjudan: Global Game Jam i Jörn

Regionala spelklustret Arctic Game samlar över 100 spelentusiaster till Arctic Game
Global Game Jam. Under nästa helg fylls hela Jörns Experience Hotel av deltagare
från regionen som tillsammans med likasinnade över hela världen ska skapa spel på ett gemensamt tema.

– Vi vill föra samman den spelgemenskap som finns i regionen och skapa en plattform för nya idéer, som kan leda till utvecklingen av släppta spel. Evenemanget påvisar styrkan inom vårt kluster när vi alla samlas och kommer locka hit allt från studenter från Futuregames, LTU och Visual Magic till branschproffs och engagerade hobbyister. Vi är enormt glada över att se så många engagerade deltagare, säger arrangören Tim Leinert, projektledare på Arctic Game.

Tillsammans med deltagare från främst Umeå, Boden, Luleå och Skellefteå, men också från Stockholm, Göteborg, Uppsala mm , ansluter även deltagare digitalt från andra platser runt om i Europa, bland annat från Finland och Frankrike. Under ett Global Game Jam bildas lag för att utveckla spel baserat på ett gemensamt tema, som släpps några dagar innan eventet. Strukturen i Global Game Jam är att samla alla på fredag eftermiddag, ansluta digitalt med andra game jam-sajter globalt och sedan bilda team för att arbeta tillsammans kring temat. Alla deltagare över hela världen utmanas sedan att göra spel baserade på samma tema - spel som ska vara färdiga på söndag eftermiddag.

Moderator för eventet i Jörn är Justyna Fryczak, en framstående Woman in Games-ambassadör och speldesigner på Windup Games i Umeå.

Även podcasten House of Games spelar in kommande avsnittet på Arctic Game Global Game Jam i Jörn. De levererar ett avsnitt varje onsdag där de debatterar och diskuterar olika ämnen
relaterade till spelutveckling.

Datum: 26–28 januari 2024.

Plats: Jörn Experience Hotell

Tid: Start kl 17.00 på fredag den 26 januari med avslut kl 18 på söndag

Vad är ett Global Game Jam?

Global Game Jam är världens största evenemang för att skapa spel som äger rum runt om i
världen med tiotusentals deltagare på hundratals fysiska och virtuella platser i över hundra länder runt om i världen. Vid förra årets event deltog 40 000 personer på 800 platser i 108 länder och skapade 7 600 spel på 48 timmar kring temat Rötter.

Läs mer om eventet: https://arcticgame.se/global-g...

För mer information och för att bekräfta din närvaro, vänligen kontakta:
Tim Leinert, projektledare på Arctic Game
tim.leinert@arcticgame.se

Evenemanget arrangeras av Arctic Game och Visual Magic.

Arctic Game - Norra Sveriges spelindustrikluster - är ett samverkansinitiativ mellan Umeå-, Skellefteå-, Luleå- och Boden kommun och drivs av Skellefteå Science City, som är kommunens innovations och utvecklingsbolag. Sedan 2015 har Arctic Game arbetat med att skapa en strategisk plattform för dataspelsindustrin i norra Sverige.

Emelia Brännström

Presskontakt Communications Manager Arctic Game, Skellefteå Science City +46 (0)73 095 98 70 Arctic Game Skellefteå Science City

We accelerate innovation

Vi är Skellefteå kommuns innovationsbolag. Genom att stötta modiga företag skapar vi tillväxt och ger fart till den gröna omställningen. Allt för att bygga ett hållbart och innovationsdrivet samhälle.

Skellefteå Science City
Laboratorgränd 9