Allt fler konserter

Allt fler konserter

Sofia har arbetat i arrangörsbranschen sedan 2009 och de fem senaste åren genom bolaget For events. Under den tiden har fler konkurrenter dykt upp i Skellefteå, vilket hon tycker är bra för utvecklingen.

– För fem år sedan kändes det som att det bara var vi som gjorde något året om, förutom de stora årliga återkommande arrangemangen. Nu har det kommit fler aktörer, som vänjer folk att gå på arrangemang, och ju mer som händer desto större blir publiken, säger Sofia.
Hon ser en ökad efterfrågan på upplevelser som kombineras med hotellvistelser och restaurangbesök.
– Vi har haft många hitresta besökare på de konserter vi arrangerat. När First Aid Kit kom hit fick vi mejl från personer som inte hittade någonstans att bo. Det har vi inte varit med om tidigare, säger Sofia.

BÄTTRE SAMARBETE
Att ha en tydlig strategi, samverka och lära känna målgruppen är nycklar till framgång på arrangörsmarknaden.
– Där har kommunen tydligt gått in och hjälpt oss genom att skapa en evenemangslots och strategi. Det har resulterat i att fler aktörer vågat ta initiativ.
Det ökade antalet arrangemang ställer högre krav samarbetet mellan aktörerna.
– Arrangemangen som lockar samma målgrupp får inte krocka, då är det oftast kört. Samarbetet har blivit bättre och måste bli ännu bättre när kulturhuset står färdigt, säger Sofia.

MUSIK VID BRYGGARBACKEN
Ett gott exempel på samverkan är Musik vid Bryggarbacken som i sommar tar vid under julitisdagarna efter de senaste årens succé med En Flotte.
– Det här är ett evenemang som kommit till genom samverkan mellan kultur, näringsliv och det offentliga vilket visar på de möjligheter det finns i kulturen om vi alla drar åt samma håll. Musik vid Bryggarbacken skapar en mylla för fortsatt tillväxt med kulturens hjälp, säger Thomas Lindgren, ordförande i Skellefteå Musikaliska, initiativtagare till Musik vid Bryggarbacken som även har Kulturföreningen Mullberget/Trästockfestivalen och Stadsfesten som samarbetspartners.
Under fyra tisdagar i juli bjuds det (fri entré) på musik av lokala artister, både mer etablerade och unga lovande.
– Det här visar för musiker på gräsrotsnivå i Skellefteå att spelplatser finns, att många vill ta del av musiken samtidigt som det krävs mycket arbete för att få ett välbesökt arrangemang, säger Agnes Lundmark, verksamhetsansvarig på Kulturföreningen Mullberget, som arrangerar Trästockfestivalen.