Fotograf: Patrick Degerman

Välkommen till Nangijala

Sommarteatern är en given publiksuccé år efter år. Denna sommar lär inte bli ett undantag när Västerbottensteatern sätter upp en av Astrid Lindgrens mest älskade berättelser, Bröderna Lejonhjärta.
– Jag har alltid drömt om att få göra Bröderna Lejonhjärta på scen därför att den speglar mänskligheten, den visar hur lojalitet och vänskap är absoluta byggstenar för en värld i fred, säger regissören Ronny Danielsson.

Den som kan sin sommarteaterhistorik känner igen namnet från Det susar i säven som Ronny Danielsson, tillsammans med sin ständige parhäst, koreografen Roger Lybeck, satte upp på Nordanåområdet 2010. Men i år är spelplatsen flyttad till Medleforsparken, en tidigare ganska outnyttjad men naturskön miljö som nu alltså ska gestalta Körsbärsdalen och Törnrosdalen i Nangijala – världen dit brödraparet Lejonhjärta kommer efter döden.

– Det är en fantastisk logistik att sätta upp föreställningen utomhus och att låta naturen bli en del av den. Vi kompletterar naturen och skapar en modern twistad medeltid, säger Ronny Danielsson och beskriver en bild som närmast för tankarna till serien Game Of Thrones.

STARK OCH POSITIV BERÄTTELSE

På Medlefors har ensemblen, bestående av 18 amatörskådespelare och 5 proffs, gott om utrymme och tillåts agera på ett sätt som inte vore möjligt på en vanlig scen. Vind och väder ser till att ingen föreställning blir den andra lik.

Men berättelsen är densamma: Skorpan ligger för döden men hans storebror Jonathan ger honom mod genom att berätta om en värld bortom stjärnorna där de åter kommer att vara vid varandras sida. En eldsvåda gör emellertid att Jonathan hamnar där först efter att ha offrat sig själv för Skorpan. Men den nya världen, Nangijala, är inte så god som de trodde. Törnrosdalen har ockuperats av den onde Tengil och bröderna hamnar i ett äventyr på liv och död när de tillsammans med andra motståndskämpar tar strid mot Tengils förtryck och draken Katlas eld.

– Det var en radikal bok när den kom. Redan på första bladet skriver Astrid Lindgren om barn som dör. Det är fortfarande känsligt, men det är vad den handlar om, säger Ronny Danielsson som ändå tycker att budskapet i berättelsen är starkt och positivt.

– I grunden handlar den väldigt mycket om lojalitet och att stötta varandra. Om tillsammansskapet.

MÅNGA BOTTNAR

Och även om den delvis behandlar ett tungt ämne som döden tycker regissören inte att föräldrar ska vara rädda för att ta med sig barnen till föreställningen.

– För att citera Skorpan: ”Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort.

”Jag tycker verkligen att man ska ta chansen att ta del av den här unika upplevelsen. Det är en sommarteater för hela familjen och det spelar ingen roll om du är 7, 17, 37 eller 77 år – det finns bottnar för alla åldrar i den. Det är det som är så fantastiskt med Bröderna Lejonhjärta, säger Ronny Danielsson.

Bröderna Lejonhjärta

Spelperiod: 16 juni- 15 juli

Plats: Medleforsparken vid Medlefors folkhögskola och konferens

Regi: Ronny Danielsson

Skådespelare: Johan Marenius Nordahl, Victor Morell, Anna Söderling, Jan Modin, Göran Hansson, med flera.