Jakob Gardelin, Martin Ingemarsson, Diana Alistar och Eh Soe möttes på Campus Skellefteå och är alla aktiva inom studentföreningen. Foto: Patrick Degerman

Campusfamiljen – att hitta hem i Skellefteå

Hur är det att lämna vänner och familj för studier i en helt ny stad? Vännerna Eh Soe, Martin Ingemarsson, Diana Alistar och Jakob Gardelin kommer alla från olika delar av Sverige och möttes på Campus Skellefteå.

- Studentlivet här är sjukt kul! Många är aktiva i föreningen och man blir väldigt tajta, säger Martin Ingemarsson.

Närmare 90 procent av alla studenter på Campus Skellefteå är inflyttade från andra ställen i Sverige och världen. Många lockas av innovativa utbildningar inriktade mot tech- och spelbranschen, däribland Martin Ingemarsson som kommer från Kinna, tre mil sydväst om Borås. Han hade egentligen inga planer på att flytta så här långt norrut, men när han – en vecka innan kursstart – fick antagningsbeskedet till en LTU-utbildning i 3D-grafik på Campus Skellefteå gick allt väldigt snabbt.

- Jag har bakgrund inom teater och ville göra något kreativt – den här utbildningen kändes helt rätt. Vi blev den första vågen studenter som flyttade in i studentbarackerna och det tror jag hjälpte socialt. Man kommer nära inpå varandra, på gott och ont, och här blev det snabbt en väldigt bra sammanhållning, berättar Martin Ingemarsson.

Idag är Martin en av sju personer som ideellt driver Studentpuben Traversen, eller Travven som den kallas, på campus – en mötesplats för studenter som är öppen fredagar och lördagar.

- På Travven kan man hänga med kompisar, träffa studenter från andra linjer och det är ofta här studentföreningens event sker. Bakom baren volontärjobbar studenter, det är kul och du behöver ingen tidigare erfarenhet från barjobb, säger Martin Ingemarsson.

Kursaren Eh Soe är ordförande i Studentföreningen på Campus Skellefteå. Han studerade först vid LTU i Luleå och hörde talas om universitetets datorgrafikutbildning i Skellefteå som han tyckte verkade spännande. Flyttlasset gick söderut.

- Jag hade inte deltagit så mycket i studentföreningens aktiviteter tidigare, men här blev jag nyfiken och dök upp för att hjälpa till. Plötsligt var jag ordförande. Det kom oväntat men har varit väldigt kul och lärorikt.

Och för nya studenter i Skellefteå har Eh Soe ett enkelt råd för att komma in i campuslivet:

- Delta i nollningsperioden! Den är väldigt kul och en snabb väg in i både studentliv, gemenskapen på campus och till Skellefteå i sin helhet. Även om du är generellt skeptisk till nollningstraditionen – ge det en chans.

Han får medhåll av Diana Alistar som efter gymnasiet flyttade från Stockholm till Skellefteå för att studera till VFX-artist vid yrkeshögskolan Visual Magic. Hennes gymnasielärare tipsade om att söka designutbildningen i Skellefteå, inte minst för att Campus Skellefteå hade ett gott rykte. Flytten 80 mil norrut blev en nystart på flera sätt.

- Det var en sak jag hade bestämt mig för när jag flyttade upp: att sluta vara så introvert. Nollningen blev ett första steg, det är bland det roligaste jag varit med om. Genom nollningen kändes det naturligt att direkt komma sig ut, träffa folk och vara med på aktiviteter, säger Diana Alistar.