Coolt Skandinaviskt mästerskap i vintersim

Coolt Skandinaviskt mästerskap i vintersim

Den 7 februari 2015 genomförs återigen ett Öppet Skandinaviskt Mästerskap i vintersim i Skellefteå.

Föreningen Mörkrets och Kylans Glada Vänner, arrangerar den coola tävlingen som lockar vintersimmare och journalister från hela världen. Detta är fjärde året som mästerskapet genomförs och tidigare har det enbart handlat om tävlingar på 25 meter och stafett, 4x25 meter.

Minskat vattenflöde möjliggör längre sträckor

– Men nu kommer Skellefteälvens VattenregleringsFöretag och Statkraft att minska flödet från Kvistforsens kraftstation under tävlingen. Detta medför att vi även kan simma motströms och tävla på sträckorna 50 meter och 450 meter, berättar Lars Westerlund, ordförande för Mörkrets och Kylans Glada Vänner.

Att arrangera en tävling i vintersim i en älv är inte lätt. Vid de tidigare tävlingarna har Mörkrets och Kylans Glada Vänner haft olika typer av utmaningar. Starka strömmar, - 36 graders kyla, svår isbrist…
– Men klimatet kan vi inte påverka så det gäller att simma lugnt och ta det kallt i alla situationer, säger Lars Westerlund.

Hoppas få arrangera VM i vintersim 2018

Vilka utmaningar det blir i år vet man inte men en viktig förbättring är att det blir mindre strömt i vattnet. Flödet från Kvistforsens kraftstation kommer att minskas ner till 40 kubikmeter per sekund vilket är det lägsta flöde som kan köras genom stationen.
– Vi är mycket tacksamma för att Skellefteälvens VattenregleringsFöretag och Statkraft hjälper oss på det här sättet.  Mörkrets och Kylans Glada Vänner har ansökt om att få arrangera VM i vintersim 2018 och för att få göra detta måste vi kunna köra alla VM-distanser, vilket nu blir möjligt.

Första kinesiska simmarna

De tidigare mästerskapen har varit framgångsrika både sportsligt och mediemässigt.
Förra året var det 120 tävlande och journalister från åtta nationer fanns på plats. I år hoppas föreningen på ännu fler deltagare.
– I fjol hade vi våra första tävlande från Afrika och i år kommer de första kineserna. Vintersimtävlingen har verkligen satt Skellefteå på världskartan.

Flera olika aktiviteter i samband med årets tävling

Trots de kalla temperaturerna säger reglerna att deltagarna bara får ha på sig vanliga badkläder, tillsammans med badmössa och simglasögon. Badmössan är mycket viktig eftersom den största delen av kroppstemperaturen försvinner från huvudet.
– I år kommer vi också att ha en hatt-tävling där den häftigaste mössan vinner, berättar Lars Westerlund.

Det ska även genomföras andra aktiviteter, seminarier och tävlingar i samband med mästerskapet i vintersim. Flera nya coola sporter kommer att lanseras och reglerna för dem utvecklas för fullt.

Medarrangörer till Skandinaviska Mästerskapet i Vintersim är föreningen Skelleftesim. Skellefteå kommun och tidningen Norran.

www.darkandcold.com