Lina Andersson, Once Upon

Det var en gång …

Det sägs att nöden är lösningarnas moder. Men ett dåligt samvete som ligger och gnager kan vara en lika stark motivator. Ibland genererar det idéer starka nog att göra företag av. Once Upon är ett bra exempel.

Det har gått ett och ett halvt år sedan Once Upon lanserades. Appen, som tar användarens vardagliga ögonblick och förvandlar dem till en fotobok i stilren skandinavisk design, är ett strålande exempel på när en god idé möter god design och fyller ett verkligt behov på marknaden.

För barnens skull

Några år tidigare hade Lina fått sitt första barn. I likhet med de flesta nyblivna föräldrar var hon en flitig fotograf som dokumenterade det mesta med systemkameran och framkallade bilder som prydligt klistrades in i album. Med barn nummer två sänktes ambitionerna och när barn tre kom till världen hade hon gett upp försöken att vara hushållets redaktör.
– Jag hade dåligt samvete över det, för jag vill verkligen att mina barn ska få de där minnena. Jag älskar fotoalbum, men tiden räckte inte till. Samtidigt tog jag nog mer bilder än någonsin tack vare att jag alltid hade kameran med mig i telefonen. Men vart tar de vägen? När man dessutom ser hur snabbt teknikutvecklingen går, hur fort man byter mobil – vad händer med bilderna då? En bok är ju ändå någonting som finns där, säger Lina.

Hon sökte bland appar för att hitta någonting som matchade hennes behov att enkelt dokumentera skeenden och skapa snygga böcker.
– Jag vill kunna ta på en produkt och sökte en kombination av en dagbok och fotoalbum, men jag hittade ingenting som kändes rätt.

Andra hade samma problem

Och där kunde det ha slutat, med en irriterad suck över att ingen hade uppfunnit en smart lösning på ett behov som sannolikt fler än en människa mitt i ett hektiskt karriärs- och familjeliv upplevde. Men ödet ville annorlunda.

I jobbet som producent på North Kingdom var Lina i daglig kontakt med utvecklare och designers. Hon fick en god insyn i teknologins möjligheter och hur produkter byggs upp, vilket gjorde att hon kunde definiera hur en app som uppfyllde hennes önskemål rent tekniskt skulle kunna förverkligas. Hon skapade en enkel prototyp och lanserade idén till vänner, familj och kollegor.
– De bekräftade min tes att andra hade samma problem som jag, säger Lina som tog idén vidare till North Kingdoms grundare David Eriksson och Roger Stighäll för att se om de såg ett värde i den. Det gjorde de.

– För mig blev det en slutlig checkpoint för att gå vidare.

Ursprunget en fördel

Idag driver Lina Once Upon på heltid med hjälp av tio anställda. Först låg fokus på att etablera sig på den svenska marknaden, men ganska snart riktades uppmärksamheten mot Tyskland som har ett gott öga till skandinavisk design. Nu satsar man på stora delar av Europa.
– Det är ingen nackdel om vi trycker på vårt ursprung – de gillar det. Över huvud taget är responsen väldigt god, inte minst bland småbarnsmammor. För dem är vi verkligen en räddning. Vi märker det i de kommentarer och mail vi får in, säger Lina.

Hon understryker att appen inte bara är användbar för småbarnsföräldrar:
– Grundidén är att löpande ha en dokumentation igång om det som betyder någonting för dig och förvandla det till en fin bok. Barn, resor, bröllopet, svensexan, trädgården, husbygget – det är dit vi vill få våra användare.

"Sjukt mycket tid, själ och hjärta"

Som en aktör på en global marknad finns det både för- och nackdelar med att driva verksamheten i Skellefteå, enligt Lina.
– Fördelen är att jag tror att vi hjälps åt mer här än i andra städer. Nackdelen är avstånden och att hitta rätt kompetenser, men om man väl hittar den är den nog lättare att behålla.

Arbetet med att ytterligare förbättra appen och företaget pågår ständigt. Det har inte varit en enkel resa, men rolig.
– Det finns utmaningar hela tiden och jag lägger ner sjukt mycket tid, själ och hjärta på det här, men jag har aldrig tvekat – det är som bara att köra på. När glada kunder återkopplar och återvänder för att göra nya böcker är det värt allting.