Ett nytt Skellefteå tar form

Ett nytt Skellefteå tar form

Gillar du att se lyftkranar? Bra, du kommer att se en hel del sådana i Skellefteå de kommande åren. Minst 4 000 bostäder måste byggas för att möta efterfrågan och nå målet om 80 000 invånare år 2030. Lägg där till närings- livets behov av nya lokaler av olika slag och du kan snabbt konstatera att en byggboom är under uppsegling.

– Vi har levt med en negativ utveckling, men vi upplever ett trendbrott där vi ser tendenser på ökad befolkning och sysselsättning. Det finns en ny framtidstro med positiva tongångar i näringslivet. Allt fler tycker att Skellefteå är en intressant plats där det händer saker, säger Lars Hedqvist, planeringschef Skellefteå kommun.

För samhällsplanerarna är det något av ett uppvaknande. De senaste drygt 20 åren har bostadsbyggandet varit mycket blygsamt och framtidstron har inte varit på topp. Men så plötsligt hände någonting.

– Vi har en väldigt positiv utveckling just nu. Det är svårt att säga varför, men kombinationen av konjunkturer, vad vi gör och vad omvärlden gör spelar in. Det har skapat en positiv spiral där det ena ger det andra.
Det är givetvis en angenäm situation, men det skapar viss huvudbry. Översiktsplanen från 2011 dimensionerades för 80 000 personer, men byggde på att det skulle byggas på ett något annorlunda sätt. Nu är nästan alla tomter för villor och flerfamiljshus i centrala Skellefteå slutsålda och en fortsatt utveckling kräver förtätnings- lösningar. Skebos Oden-byggnad och HSB:s kommande höghus vid Lasarettsvägen är tydliga exempel på det.

– Vi kommer att se många exempel på den typen av lagom stora projekt, med 20 till 80 lägenheter som byggs rationellt och effektivt på höjden i befintlig bebyggelse. Vi tror absolut att vi kan generera 3 000 lägenheter i centrala lägen.

Livsstilsboenden
Att bygga nya flerfamiljshus utanför stadskärnan är i dag inte realistiskt. Låneläget gör det i praktiken omöjligt att få krediter för den typen av byggen någon annanstans. Med småhus går det lättare.

– De närmaste fem åren räknar jag med ett 80-tal nya småhus på Eriksberg, cirka 70 till på Falkträskområdet och en liknande siffra i Falkträskområdet. Vi ser också ett intresse på byggsidan om att bygga annorlunda – livsstilsboenden som ligger högt, nära vatten eller på annat sätt naturskönt. Om vi kan erbjuda det kan vi locka människor med ekonomiska resurser från storstäderna.

Som Lars Hedqvist ser det finns alla för- utsättningar att bygga nytt i önskad takt, den av- görande frågan är sysselsättningen. Har folk en skaplig lön har de råd att bo. För nya bostäder kostar som bekant pengar.

Uppdämt behov
Samtidigt betyder nya byggen nya jobb. På Contractor har man fullt upp med byggarbets- platser över hela länet – inte minst i Skellefteå där bland annat bygget av Kallholmens nya bryggeri och en tillhörande restaurang sysselsät- ter dem. Contractor är en av de byggfirmor som gynnas av ett växande Skellefteå och ser med tillförsikt på framtiden.

– Förra året köpte vi Jörnträhus och det har förstås att göra med att vi ser en ökad efterfrågan på bostäder. Eftersom det i stort sett inte byggts någonting de senaste decennierna finns det ett uppdämt behov. Det är positivt och vi börjar vara i det läget att vi troligtvis kommer att nyan- ställa, säger Fredrik Andersson, vd, Contractor.

På skelleftea.se/trafik kan du läsa mer om aktuella planer för Skellefteå.