Anna och Lovisa - studenter på KTH som besökte P.S. Saknar dig.

Fullt hus och stort intresse när Piteå och Skellefteå mötte studenter på KTH

380 föranmälda till de 180 platserna till dagens PS Saknar dig-event på KTH talar sitt tydliga språk. Skellefteå och Piteå är hett.

Framgångsrika företag som Sunpine, Wibax, Alimak, Boliden och Skellefteå Kraft har sedan tidigare bidragit till en medvetenhet bland blivande civilingenjörer om våra kommuner, men den satsning som Northvolt gör i Skellefteå ger en rejäl skjuts till hela regionen.

– Att får visa upp våra framgångsrika företag och berätta om de expansiva planer som Skellefteå och Piteå har just nu är viktigt för oss, men också för kompetensförsörjningen i hela regionen. Framgången ligger i att vi gör det tillsammans - vi visar både upp attraktiva jobb och en attraktiv livsmiljö, säger Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör för Skellefteå kommun som tillsammans med Anders Lundkvist, kommunalråd Piteå kommun inledde företagens presentationer.

Stämningen var lättsam, intensiteten hög och det låg ett jämt sorl av intressanta samtal över lokalen. Språket för dagen var engelska, eftersom studenterna på KTH kommer från hela världen.

– Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min utbildning, så det här är ett bra sätt att träffa intressanta företag och försöka se var min kompetens kan passa in, säger Lovisa Brandt från Stockholm som läser bioteknik fjärde året.

- Northvolt och Sunpine väckte mitt intresse, eftersom jag är väldigt intresserad av förnybara bränslen till transportsektorn, konstaterar Anna Tian som läser teknisk kemi fjärde året. Hon kommer ursprungligen från Varberg.

Uppskattade föreläsningar om satsningar och kompetensbehov

Dagens föreläsningar fyllde två salar där kommunernas representanter inledde med en summering av de stora satsningar och investeringar som är aktuella i Piteå och Skellefteå. Därefter höll Boliden, Northvolt och Wibax korta presentationer i den ena salen medan Sunpine, Alimak och Skellefteå Kraft presenterade sig i den andra.

Satsningar och utveckling inom förnybar energi, nya drivmedel, återvinning och en strävan efter en hållbar framtid var den röda tråden som höll ihop dagen.

– Jag är mest intresserade av Northvolt och visste en del sen tidigare. Däremot fick jag information om andra satsningar och om de båda kommunerna, säger islänningen Björn Thorsson som läser till ingenjör inom hållbar energi.

Flera företag redogjorde för sina lediga tjänster och önskvärda kompetenser. Även Northvolt berättade om sin resa från ett 20-tal anställda i Sverige för ett par år sedan till 500 anställda idag med 50 olika nationaliteter. När fabriken i Skellefteå står klar kommer den att sysselsätta uppemot 3 000 personer.

Laia Villar från Spanien, civilingenjörsstudent inom kemi, tycker att Wibax var mest intressant. Däremot är hon osäker om hon är redo för klimatet i norr.

– Jag tränar fortfarande på att överleva vädret och klimatet här i Stockholm. Men jag är inne på andra året, så jag har flera år till att träna, säger hon och ler.

Imorgon söndag fortsätter PS Saknar dig. Då finns företag och de båda kommunerna på Skansen för att träffa utflugna pitebor, Skellefteåbor samt andra intresserade av ett liv i norr. Morgondagens eventet har 825 anmälda.

För mer information: Helena Renström, marknadschef Skellefteå kommun: 072-560 4837. helena.renstrom@skelleftea.se