”Jakt är egentligen ingen tävling”

”Jakt är egentligen ingen tävling”

För Fällforstjejen Erika Bergmark, 25, har jakten alltid varit ett lika självklart som naturligt inslag i livet. Och alltid med etik och respekt för naturen som ledstjärna. I våras var hon i Texas och deltog i tävlingen ”Extreme huntress” tillsammans med jagande kvinnor från hela världen. Tävlingen avgörs genom en kombination av jury och en allmän omröstning på nätet. Och det ser bra ut för Erika, just nu leder hon tävlingen.

För mig är det väldigt viktigt att poängtera att jakt inte handlar om tävling Och det är inte antalet nedlagda byten som bedöms i tävlingen utan själva jaktutförandet, processen som leder till skottet, tekniken och analyserna. Och givetvis upplevelsen, friheten i och respekten för naturen och dess djur. En bra jägare kan mycket om naturen och vårdar den, säger Erika Bergmark.

Erika är uppvuxen i Fällfors utanför Skellefteå och intresset för skog och mark ledde till att hon gick Naturbruksgymnasiet i Burträsk med inriktning mot jakt. Och det var här som jaktintresset slog rot på allvar.

– Ju mer jag lärde mig desto roligare blev det. Det fina med jaktkulturen är att alla jägare är bra på olika saker och att man alltid kan lära sig nya saker av varandra, säger Erika.

Svartbjörn i Rocky Mountains
Just nu pluggar Erika Bergmark till Jägmästare i Umeå men trots detta har hon hunnit med flera äventyr ute i världen. För ett par år sedan lyckades hon till exempel få jobb på ett jaktföretag i Kanada. I utbyte mot kost och logi hjälpte hon till med hugga stigar, märka upp dem och hon fick även chansen att guida utländska jaktgrupper på plats.

– En jaktresa är väldigt dyr så det här var mitt sätt att komma ut. Och eftersom jag gjorde bra ifrån mig fick jag en jaktlicens på björn som tack. Det var otroligt spännande att jaga i den miljön i Rocky Mountains och till slut la jag faktiskt ned en svartbjörn, berättar Erika.

– Vi tog reda på köttet och av pälsen gjorde jag en brasfäll. Kraniet kokade jag och blekte som ett minne av den här speciella resan.

Upploppet i tävlingen
Vad gäller tävlingen ”Extreme huntress” så plockades Erika Bergmark ut bland 20 finalister som ansökt till tävlingen. Sex av dem fick åka till Texas där de fick jaga och dessutom genomföra olika prov som bedömdes av en jury. Kortare filmer spelades in under tiden och dessa har visats under hösten på NBC Sports och på nätet.

– Givetvis vore det en jätterolig bonus att ta hem segern till Sverige. Det finns några dagar kvar att rösta så vi får se hur det går, säger hon.

För att rösta på Erika Bergmark, gå in på www.extremehuntress.com/vote

Namn:
Erika Bergmark
Ålder: 25 år
Bor: Pluggar i Umeå, uppvuxen i Fällfors
Yrke: Pluggar till jägmästare
Intressen: Jakt, innebandy, ishockey
Bästa typen av jakt: All jakt, men särskilt fågeljakt med skällande hund och toppjakt.
Vill jobba med i framtiden: Gärna något som är relaterat till vilt och naturvård, utomhus.