Lappvattnets Snickeri växer lokalt – med hjälp av kunder i centrala Stockholm

Lappvattnets Snickeri växer lokalt – med hjälp av kunder i centrala Stockholm

Från utkanterna av Burträsk – till centrala Stockholm. Lappvattnets Snickeri expanderar lokalt tack vare inte minst en ökande kundskara i huvudstaden.

– Vår tradition, vår kvalitet och vår ändamålsanpassning för kunderna är de främsta framgångsfaktorerna. Vi är en skräddare men jobbar med träinredning, säger vd:n Göran Eriksson.

Det är vardagsmorgon på Lappvattnets Snickeri och redan full aktivitet i nästan alla skrymslen och vrår i lokalerna i norra Burträsk.

– Det mesta av virket köper vi lokalt, säger Robert Stenlund, en av fyra delägare som jobbar på kontoret med att hantera ordrarna som strömmar in.

Stenlund visar runt i fabriken. På en vägg hänger ett A4-ark med aktuella jobb.

– Vi har 13 olika objekt igång i veckan. Förutom ordrarna från Stockholm är det också roligt att vi får leverera inredning i Skellefteå, säger Stenlund och nämner Guldsmedens nya lokaler, ombyggnationen av Stiftsgårdens restaurang och ombyggnationen av Nordvestors kontor.

Nya maskiner med ny teknik

Moderniseringsprocessen i snickeriet är påtaglig med många nya maskiner utrustade med ny teknik.

– Det är en ständig kamp för att hänga med i utvecklingen. Vi har köpt in CNC-maskiner och genom dessa sköts nu det mesta digitalt och ger en bättre precision. Samtidigt har det känts angeläget för oss att behålla själva hantverket, och våra köksluckor görs till exempel av snickaren, säger Stenlund.

Lappvattnets Snickeri vilar på en långvarig tradition. Företaget startades i Hjoggböle och hade sedan fabrik i Lappvattnet under många år.

2004 flyttade man in i nya lokaler i Burträsk.

– Jag hann jobba två månader i Lappvattnet. Vi flyttade snickeriet i juli 2004 under semestern för personalen, så den sommaren blev det jobb dygnet runt för några av oss, säger Stenlund med ett leende.

Funnits i över 50 år

Tomas Johansson heter en annan av delägarna. Snickeriet startades av Tomas pappa, Anders Johansson, och Tomas farbror, Veine Johansson, 1962.

– Vi ska inte glömma att vårt kvalitetsrykte byggdes upp i Lappvattnet, och att vi firade 50-årsjubileum 2012 var en milstolpe, säger Tomas och fortsätter:

– Men vi var fast i lokalerna i Lappvattnet, det gick helt enkelt inte att göra mer utifrån förutsättningarna som fanns där. Sedan vi flyttade in till Burträsk och fick större lokaler har vi kunnat jobba mer offensivt och automatiskt fått ett bättre flöde.

Större lokaler

Lokalerna i Burträsk har fått växa i takt med verksamheten. Efter en utbyggnad av Lappvattnets Snickeri med cirka 300 kvadratmeter omfattar numera själva produktionsdelen av lokalerna cirka 1500 kvadratmeter.

– Vi har fått en till måleribox som gör att vi nu kan måla på två ställen samtidigt, vi har fått högre takhöjd, och monteringsdelen har också vuxit, säger Stenlund.

– Vi börjar ändå bli trångbodda igen, men det är ju ett angenämt problem, säger Magnus Andersson, som också är delägare och fungerar som montör i den dagliga verksamheten.

Pris på Alvargalan

Framgångarna för Lappvattnets Snickeri har inte heller passerat obemärkt förbi.

Företaget vann exempelvis i fredags pris på Alvargalan som Årets Producentföretag med följande motivering: ”Efter att ha tillverkat kök i snart femtio år har Lappvattnets Snickerier nu, genom förädling av den norrländska skogen med hög kvalitet och finish, tagit klivit in i det exklusiva kök- och inredningssegmentet. Det unika kunnandet möjliggör högkvalitativa och funktionella lösningar, vilket i sin tur har gett företaget ett antal prestigeprojekt som har möjliggjort ökad omsättning, fler anställda och dessutom ett bra resultat på sista raden.”

– Vi är stolta och glada över att få priset som Årets producentföretag. En medveten strategi samt en fantastisk personal har gett resultat. Att få denna uppskattning känns därför extra glädjande, säger Göran Eriksson.

Stora projekt i Stockholm

Göran Eriksson är den fjärde delägaren i Lappvattnets Snickeri. Han jobbar sedan drygt ett år tillbaka som vd med bas i Stockholm, där företaget även har två möbelsnickare anställda.

Mellan två kundmöten säger Eriksson i telefon:

– Närvaron i Stockholm är väldigt viktig för oss. Våra flesta kunder här nere finns i Stockholms innerstad och jag kan åka på kundmöten med kort varsel. Vi har skaffat oss ett bra rykte genom våra fantastiska produkter.

Lappvattnets Snickeri har på senare tid fått göra ny inredning åt välkända ställen som Grand Hôtel och Sturebadet.

Inte utan stolthet säger Eriksson:

– Vårt senaste stora projekt i Stockholm var när vi fick leverera all inredning till 61 lägenheter på Grev Turegatan: kök, badrumsinredningar, garderober och walk-in-closets – eller klädkammare som det heter i Skellefteå…

Omsättningen mer än fördubblad

Siffrorna talar också ett upplyftande språk; det senaste verksamhetsåret visar att Lappvattnets Snickeri mer än fördubblat omsättningen från 17 miljoner kronor till 36 miljoner kronor, och antalet anställda har också ökat från 17 till 25.

– Vi har ingenting på lagerhyllor, utan allt görs på beställning från våra kunder. Samtidigt gäller det att vi inte fastnar i ett spår. Många har trott att Lappvattnet bara gör kök och allmogeprodukter, men vi har ändrat profil och är numera ett stort specialsnickeri som erbjuder ett brett spektra av produkter, säger Eriksson, som ser ljust på företagets framtid:

– Vi kommer att kunna fortsätta ta marknadsandelar. Vi har visat att det fungerar bra att finnas i Skellefteå kommun och leverera runt om i Sverige. Byggtrenden ser ut att fortsätta framgent. Folk är idag också beredda att satsa mer på sitt boende och upplever att de får igen mer av sina investeringar när de satsar på kvalitet i inredningen. Det går inte heller att komma ifrån att Lappvattnet är ett fantastiskt namn att jobba med.