Linnea drivs av att motivera andra

Linnea drivs av att motivera andra

Att skapa motivation och få människor att må bra. Det är den röda tråden i det mesta som Linnea Nilsson-Waara gör. Efter en framgångsrik karriär som elitfotbollsspelare i Piteå IF och arbete med Sunnanå SK:s inkluderingsprojekt TUSS jobbar hon just nu med två av sina stora intressen i livet: Friluftsliv och naturturism.

Du har tagit fram konceptet Svenska Fjällklassikern tillsammans med din tvillingsyster Erika – vad är det?
– Tanken om en fjällklassiker uppstod år 2016 i samband med vår 200-milafärd genom den svenska fjällkedjan. Vi ville hitta det som kan locka människor att upptäcka fjällen på ett utmanande, säkert och omhändertagande sätt.
Fjällklassikern finns i två varianter där den ena – Svenska Fjällklassikern – består av tre tuffa tävlingslopp i motionsformerna skidåkning, cykling och löpning. Den andra – Svenska Fjälltoppsklassikern – handlar om att bestiga den högsta toppen i alla våra fyra fjällandskap.

Hur var det att arbeta med Sunnanå SK:s inkluderingsprojekt TUSS ? (står för trygghet, uppmuntran, självförtroende och självtillit)
– Det bästa med projektet var att vi lyckades nå nästan 300 tjejer som vanligtvis inte skulle ha kommit in i idrotts- och föreningslivet. Allt det engagemang och den stöttning som vi har fått från olika aktörer och privatpersoner värmer också lite extra i hjärtat.

Vad skulle du säga är din främsta drivkraft?
– Jag trivs med att kunna bidra till att få människor att må bra. Både jag och min syster är utbildade sjukgymnaster. Den röda tråden är att jag brinner för hälsa. Som sjukgymnast hade jag patienter som jag försökte hjälpa när de hade något problem. TUSS och Svenska Fjällklassikern handlar mer om preventivt arbete, att förebygga både fysisk och psykisk ohälsa.

Vad har du mer på gång framöver?
– Jag har nyligen påbörjat ett jobb i Överkalix, med att utveckla naturturism. Men jag och min sambo kommer bo kvar i Skellefteå. På vår lediga tid driver vi ett litet guideföretag och anordnar turer inom paddling, vandring och cykling.

Jag och min syster gav ut en bok förra året, som bygger på vår långa fjällvandring. Boken heter ”Vandra gröna bandet” och är en guidebok och reseskildring genom den svenska fjällkedjan. Jag och syrran håller också på med musik och brukar uppträda när det passar. Jag tänker att man lever bara en gång och då är det bra att passa på att göra det man trivs med.

FAKTA: LINNEA NILSSON-WAARA
Ålder: 36 år.
Bor: Lägenhet i Skellefteå.
Sysselsättning: Projektledare för utveckling av naturturism.
Familj: Sambon Niclas Bentzer och hunden Storm.
Intressen: Friluftsliv, musik, träning och upplevelser.