Med mjöl direkt från kvarn

Med mjöl direkt från kvarn

En idé om gott frukostbröd hemma, blev snabbt till något större. Bra råvaror och bakglädje har på mindre än ett år blivit ett företag med större proportioner än de någonsin kunnat hoppas på. Frida och Emil står för kärleken bakom brödet.

Hela historien började med att Frida ville köpa in en stenugn för att kunna baka eget surdegsbröd. När den väl var på plats tänkte hon att hon lika gärna kunde baka några fler bröd för att sälja.
– Emil jobbade i stan på lördagar, så han kunde leverera några bröd på vägen dit, säger Frida Svedberg, Lilla Hantverksbageriet.

De hade diskuterat omfattningen, och antog att de kanske kunde komma upp till 20-30 bröd i veckan. 30 bröd blev 150, och idag bakar de så gott de hinner med, både till privatkunder som vill ha frukostbröd och till återförsäljare samt företag som vill ha gott fredagsfika.

Brödbaket ligger i generna

Fridas mormor hade ett tunnbrödsbageri i Västanträsk där Frida hjälpt till sedan barnsben.
– Det har alltid varit ett intresse för mig, och det känns helt rätt att driva ett bageri. Vi har dock satsat på surdeg istället för tunnbröd, det kändes mer jordnära och rätt i tiden. Men det blev ett par platta bröd innan vi fick till det, skrattar Frida.

Emil kommer från Uppsala och flyttade upp till Bureå för kärleken.
– Mina vänner kallade Frida för lappjänta, du vet, allt norr om Sundsvall är fjällen när man bor i Uppsala, säger Emil Johansson.

Han hade själv inget särskilt intresse för bröd innan de startade bageriet.
– Jag hade inte tänkt så mycket på bröd, förutom att det är gott med en god macka. Nu är jag fascinerad av hela processen.

Rätt råvaror ett bekymmer

Frida gillar bakandet och Emil är hälsofantast. De ville baka bröd som är både goda och nyttiga. Att hitta rätt råvaror är dock inte så enkelt som man kan tro.
– Nu köper vi mjöl direkt från kvarn. Det är konstigt egentligen, hur kan det vara så svårt att hitta bra grejer? Vad bakar alla andra med?

Frida berättar om när hon skulle beställa smör och fick en prislista för bagerier från grossisten.
– Det var en lista på margarin, margarinplattor, lyxmargarin… Jag ringde och frågade om de hade en lista på smör, men de hade inte smör i bagerisortimentet. Bara margarin. Det är rätt sjukt, bakar alla med margarin? Det är ju en restprodukt. Till slut fick jag tag i det jag ville ha, men det är ett jätteplockepinn att få ihop bra råvaror. Det är mycket tidskrävande!

Emil berättar att innehållet är viktigt för att få till brödet som de vill. Lilla Hantverksbageriet bakar alla bröd på surdeg, även de söta degarna.
– När vi vant oss vid att äta surdegsbröd så börjar vi tycka att andra bröd smakar konstigt. Vi köper ibland nya bröd som kommer ut i butikerna för att testa, men vi brukar inte tycka om dem. Jästen ger en konstig bismak och innehållsförteckningarna är skrämmande. När vi bakar bröd så är de gjorda av bra råvaror och på så sätt blir de också nyttiga. Det är mycket prat om att bröd inte är nyttigt, men med rätt innehåll blir de en bra och nyttig kolhydratskälla, säger han.

De menar vad de säger. Frida berättar att de inte ens köper korvbröd.
– Ska man äta hamburgare, då lägger man hamburgaren mellan två skivor bröd. Är det varmkorv, ja då viker man bara brödskivan och nyper ihop den!

Om framtiden

När det kommer till framtidsplaner så är det bara fantasin som sätter stopp.
– Vi brinner för detta båda två. Vi vill erbjuda ett bättre alternativ till köpebrödet. Man blir mer kritisk när man håller på med hantverk. Vadå lokalproducerat? Bake off som bara gräddas lokalt? Man måste vara kritiskt granskande.

Hon berättar att det handlar om så mycket mer än bröd. Det handlar om innehåll. Det handlar om bra råvaror. Det handlar om vad vi stoppar i oss. Bröd äter vi ju varje dag.