Skellefteå AIK skapar stark uppslutning

Skellefteå AIK skapar stark uppslutning

Skellefteå sluter upp starkt bakom kampanjen #HejaSkellefteå och Skellefteå AIK:s kamp för att lyckas erövra ett tredje SM-guld i rad.

– Skellefteå AIK är något som alla i Skellefteå har en relation till. Det brukar fungera som en isbrytare om man inleder ett samtal med hockey som ämne, säger Fredrik Rydén, ordförande i Skellefteå AIK:s supportklubb North Power.

Alla hockeyälskare upplever för närvarande en högtidsstund i och med den pågående SM-finalserien mellan Skellefteå AIK och Växjö Lakers. Klockan 18.30 på söndagskvällen är det nedsläpp i den fjärde SM-finalen i Växjö. Då stannar Skellefteå på ett liknande sätt som när Ingemar Stenmark vid sina alpina tävlingsåk fick Sverige att avbryta allt annat och flockas framför tv-apparaterna.

North Powers medlemmar i och kring Skellefteå har hittat ett eget ställe att samlas på för att se bortamatcherna i slutspelet – Pinkertons tidigare lokal på Magasinsgränd.

– Helst hade vi naturligtvis åkt ner med en supporterbuss från Skellefteå till Växjö, men vi fick inte ihop tillräckligt många anmälda, berättar Veronica Hådén, reseansvarig och styrelseledamot i North Power.

Mer än fördubblat medlemsantal

Parallellt med framgångarna på isen den här säsongen för en ny upplaga av Skellefteå AIK, har North Power på läktaren gjort en resa för att bli en mer inkluderande supporterförening.

– Vi har jobbat mycket med förändrade attityder och att vi ska vara en supportklubb som är till för alla målgrupper, där alla ska känna sig välkomna, oavsett ålder, kön, och så vidare, berättar Fredrik Rydén.

I faktiska tal har resultatet blivit oerhört positivt – under säsongen har medlemsantalet i North Power ökat från 550 till 1200.

Åldersspridning i Ragvaldsträsk

På olika ställen runt omkring är det vanligt att människor samlas för att se Skellefteå AIK:s matcher på storbildsskärmar.

Ett exempel är att den renoverade källaren i den gamla skolan i Ragvaldsträsk har börjat nyttjas av fritidsföreningen i Ragvaldsträsk. Sedan i januari blir källarlokalen upplyst med jämna mellanrum när Skellefteå AIK:s matcher visas på tv där.

– Tjusningen är att vi har så väldigt bra stämning och ett stort engagemang i matchen med massor av olika känslor. Hockeyn är något som intresserar olika generationer. Även om det är övervägande äldre, är det stor spridning i åldersgrupper bland dem som kommer, säger Karl-Axel Lindqvist som tidigare sett hockeymatcher på storbild i Gärdsmark och kommit med tips och råd när konceptet överförts till Ragvaldsträsk.

Karl-Axel menar samtidigt att det inte bara handlar om hockey:

– Den sociala delen är mycket av behållningen. Man får träffa folk och lära känna nya människor. Sedan säljer fritidsföreningen fika och kaffe, och det betyder att de får in lite välbehövliga pengar till sin verksamhet.

Experter framför tv:n

Ett annat exempel där hockeyn fungerar som en betydande samlingspunkt är på bion i Folkets Hus i Skelleftehamn, där det finns plats för 285 personer i salongen att se Skellefteå AIK-matcher på bioduken.

– Det har blivit en tradition för oss att visa alla Skellefteå AIK:s matcher. Vi började redan när Skellefteå AIK gick upp i SHL, säsongen 2006/07. Vi har en del stammisar som inte har missat en enda match sedan dess, berättar Peo Johansson, chef på Folkets Hus i Skelleftehamn.

Peo konstaterar att publiken framför bioduken också verkligen lever sig in i matchen:

– Alla är experter och kan bäst. En del samlas här redan en dryg timme före. Sedan fortsätter diskussionerna i pauserna, och när spelet pågår är det både applåder och skrik.

”Papas” samlingsplats i Stockholm

Även i Stockholm är Skellefteå AIK något kärt att samlas kring för inte minst utflyttade Skellefteåbor. Lisa Karlsson flyttade till Stockholm för 15 år sedan, men har kvar sin själ och sitt hjärta i Skellefteå. I likhet med som mest ett 100-tal andra tidigare Skellefteåbor har Lisa för vana att se Skellefteå AIK:s matcher på tv på restaurang Papagallo, ”Papas” i folkmun, på Söder i Stockholm.

– Det är en väldigt avslappnad och familjär stämning på ”Papas”. Det fungerar att gå dit ensam eller i sällskap med andra, alltid träffar man någon och vi delar kärleken till Skellefteå AIK. Det är jobbigt när vi förlorar, men det som kan vara skönt efter en förlustmatch är att ingen annan på stället är munter och man slipper möta en massa som är jätteglada. De senaste åren har vi haft en guldbankett på ”Papas” efter säsongen. Jag hoppas att den blir av även i år, säger Lisa.

Supporterbuss till Växjö

Lisa är även medlem i supporterklubbsförgreningen North Power Stockholm, och hon åker med i den supporterbuss som går Stockholm–Växjö tur och retur på söndag.

– Det blir en lång dag, men det är det förhoppningsvis värt, säger Lisa och fortsätter:

– Allt det vi har gemensamt som utflyttade Skellefteåbor i Stockholm känns lite unikt jämfört med hur det fungerar med grupper av människor från andra städer som har flyttat hit. ”Älska Skellefteå”-träffarna som är i samband med någon hockeymatch i Stockholm varje vinter är också jätteroliga. Då kommer det ner en massa folk från Skellefteå som man får tillfälle att träffa.

Hoppet lever trots underläge

Först till fyra segrar i finalen vinner SM-guld. Trots att Växjö leder med 2–1 i matcher vägrar anhängarna av Skellefteå AIK att ge slaget förlorat.

Som Fredrik Rydén konstaterar:

– Hela publiken ställde sig upp och hoppade och bar fram laget när vi låg under med två mål i tredje perioden i den senaste finalmatchen. Det var häftigt att se. Det händer inte på många andra ställen.

Tagga #HejaSkellefteå i de sociala medierna!