Skellefteå tog ställning mot hatet

Skellefteå tog ställning mot hatet

Regnet jobbade ihärdigt med att försöka hålla folk inomhus när manifestationen Tillsammans för Skellefteå ägde rum, 9 maj. Men regnet och de gråa skyarna hade ingen chans mot hundratals glada Skellefteåbor, från jordens alla hörn, som utrustade med färglada ballonger och plakat om gemenskap gjorde sitt yttersta för att sprida solsken.

För vad är lite regn mot en övertygelse? En övertygelse om alla människors lika värde oavsett var du kommer ifrån, hur du ser ut och vem du älskar. Ingenting, är svaret från de uppskattningsvis 700 personer som mötte upp på Folkparken för att gemensamt manifestera budskapet om att det finns många som inte ställer upp på rasism och hat. Tillsammans tågade de till Möjligheternas torg där en mångkulturell fest väntade.

Bröd, sång, dans och skratt

Utmed kanterna på torget dukades det upp olika sorters bröd, bakade enligt traditioner från en mängd olika länder. Eritrea, Iran, Brasilien, Pakistan, Kongo … Det fanns ingen anledning för någon att gå hungrig. Och det fanns ingen anledning för någon att vara butter när det från den provisoriska scenen bjöds på en salig blandning av underhållning. Partybandet Krutov fick igång torget med The Luminers ”Ho Hey” och Nöjesfabriken fick alla att le med sin tolkning av ”Ringaren i Notre Dame”. En barndans från Bangladesh fängslade publiken, liksom Sharams framförande av persisk sång och estradpoeten Lo Lindströms samhällskritiska ”Vi är barnen i Västerbotten”.

Allt med syfte att sammanföra, att visa att vi är olika och att vi kan tycka olika men att vi ändå kompletterar varandra och att vi är rätt fantastiska tillsammans. Kanske illustrerades det bäst när Guldstalagets folkdanslag fick spontanförstärkning av Adam, 2 år, som gjorde sin alldeles egna tolkning av en schottis.

5 000 hatbrott

Bakom Tillsammans för Skellefteå står Tillsammansskapet – stiftelsen Expos plattform för att stötta lokala antirasistiska initiativ. Över hela landet genomförs liknande aktioner och tanken är att människor i lokalsamhället ska ta fighten genom att visa sammanhållning.
– Det behövs. Varje år anmäls 5 000 hatbrott, men mörkertalet är enormt. Vi ska stå bredvid varandra för att skapa det samhälle vi vill ha – ett samhälle där alla känner sig trygga, säger Malin Almroth, Expo.

Lokalt i Skellefteå ligger bland andra Trygghetsforum, polisen, Skellefteå kommun, Mångkulturellt forum och ett antal studieförbund bakom aktionen.
– Det här är någonting som vi kommer att genomföra varje år. Det blev en jättelyckad tillställning trots det tråkiga vädret och jag vill tacka alla som hjälpt till. Nästa gång ska vi göra det ännu bättre och få med oss ännu fler Skellefteåbor, säger Eva Öberg Öström, polisen.

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå