Svensk sci-fi, latexdesign och kul på jobbet

Svensk sci-fi, latexdesign och kul på jobbet

Med projekt som spänner från design av utomjordingar för en svensk sci-fi-film till mobilspel i Mad Max-liknande miljöer, har 41 studenter i Skellefteå fått chansen att på heltid utveckla egna eller andras affärsidéer under sommaren. Det hela görs möjligt av Sammes Stiftelse som varje år delar ut stora resurser i form av stipendier för att inspirera till entreprenörskap och förbättra näringslivet i Skellefteå.

Nyligen presenterade studenterna årets affärsidéer på Campus Skellefteå. Totalt rör det sig om 14 projekt som delat på 765 000 kronor. Samtliga stipendiater studerar eller bor i Skellefteå och har de Luleå tekniska universitets lokaler och utrustning till sitt förfogande. Arbetet bedrivs självständigt men coachande resurser finns via Nyföretagarcentrum, LTU Business, Connect och ABI.

Svensk sci-fi

På Campus Skellefteå finns utbildningar i dataspelsutveckling, datorgrafik och attributmakeri, vilket också visar sig i flera av projektens karaktär. Ett av de mest iögonfallande står ett gäng studenter från Film- och TV-scenografi/attributmakeri för.
– Vi har tagit fram konceptdesign till någonting så ovanligt som en svensk sci-fi-film, säger attributmakaren Lisa Magnusson och visar upp fantasifulla modeller av figurer, rymdkapslar och vapen som för tankarna till Star Wars och andra kultförklarade sci-fi-produktioner.
– Vi har hämtat inspiration från 1960-talets ufo-skildringar, men även från djuphavsfiskar, säger Lisa och kollegan Anders Magnusson inflikar:
– För oss attributmakare är fantasy ett kul tillfälle att få ta ut svängarna.

Bakom den ännu obetitlade filmen står regissören Ted Kjellsson, som bland annat ligger bakom tv-serien Skrotarna. Han förklarar att svenska filmer har en genomsnittlig budget på mellan 20 och 50 miljoner kronor vilket hindrar satsningar på sci-fi och fantasy som ofta kräver mycket designarbete.
– 20 miljoner kanske låter mycket, men det är ingenting jämfört med Hollywood-produktioner. Därför vågar ingen satsa på sci-fi i Sverige. Men det gör jag och med hjälp av en färdig konceptdesign som tydligt visar hur filmen är tänkt att se ut är det betydligt lättare att få investerare att gå in med pengar, säger Ted och tillägger att filmen är tänkt att bli en barn- och familjefilm som till stor del utspelar sig i rymden.
– Får jag som jag vill kommer den att spelas in här i Skellefteå. Det är min dröm.

Trivsel på recept

Den grafiska formgivaren Anna Anderssons affärsidé går ut på att sälja ”recept för trivsel”. Hon har tagit fram en box som innehåller ett stort antal aktivitetskort som användaren enskilt eller i grupp kan använda sig av för att öka trivseln på arbetsplatsen.
– Vissa dagar tryter energin och då är det bra att göra någonting kul eller annorlunda, säger Anna som skrivit instruktioner till aktiviteterna i receptform.
– Oavsett om du behöver röra på dig, slappna av eller få upp energin har jag recept för det.

Anna har tagit fram en prototyp som hon hoppas kunna testa ute på arbetsplatser för att se hur produkten tas emot. Förhoppningsvis finns det en efterfrågan på produkten.
– Det finns så mycket stress i dagens arbetsliv och många skulle må bra av det här. Man måste bara ställa sig frågan först: Är det OK att ha roligt på jobbet?

Somliga studenter planerar att utveckla idéerna till regelrätta företag, andra ser det som en väldigt lärorik period.
– Vi är medvetna om att en del idéer vi satsar på inte blir företag direkt. Men tanken med stiftelsen är att förbättra näringslivet i Skellefteå och det finns flera exempel på projekt som vi har stöttat och som utvecklats till fina verksamheter. Gold Town Games som nyligen börsnoterades är ett sådant exempel, säger Jörgen Markgren vid Sammes Stiftelse.

Gamla metoder möter spännande nyheter

Sara Johansson, även hon attributmakare i grunden, är på väg att starta ett företag baserat på sin affärsidé om att designa och tillverka smycken i en kombination av latex, betong, glas och metall.
– Jag har ägnat sommaren åt precis det jag vill göra och jag är otroligt tacksam för möjligheten. Det har varit otroligt lärorikt och nu vet jag precis hur jag ska göra, säger Sara som lagt ner mycket tid på att lära sig att scanna och skriva ut i 3D.

Inom kort flyttar hon in i Krenovas lokaler där hon kan jobba vidare.
– Jag vill kombinera gamla metoder med spännande nya grejer, säger hon.

På tal om att kombinera gamla metoder med spännande nya grejer har ett gäng programmerare utvecklat Summoners League, ett kortspelinspirerat mobilspel där två spelare möter varandra i realtid för att med fantasifulla krigare försöker besegra varandra. Krigarna sänds in en och en, och motståndaren vet inte på förväg vilka karaktärer hen möter härnäst.

– Idén kommer faktiskt från landstingspolitikern Daniel Öhgren och vi har hjälpt till att förverkliga den, säger programmeraren Zackarias Arman som är en av de som ägnat sommaren åt att ta fram ett tillräckligt bra spel för att kunna visa upp för investerare.
– Det är det som sker nu – en jakt på investerare. Sedan får vi se vad som händer, men oavsett vilket har det varit otroligt lärorikt. Vi tar med oss mycket från det här projektet.

FAKTA

Sammes Stiftelse skapades 2007 efter att företagaren Samme Lindmark och hans hustru Maud donerat en summa pengar med syftet att främja unga Skellefteåbors intresse för företagande. De olika stipendierna ger möjlighet att utveckla egna idéer, idéer som hämtats från företag eller för att förbereda för övertagande av befintligt företag.

Stiftelsen ska främja den vetenskapliga forskning och utbildning på högskolenivå som bedrivs i Skellefteå kommun. Detta skall uppnås genom att främja forskning och utbildning med inriktning mot företagande samt utdela stipendier för utbildning med inriktning mot företagande.
Läs mer påwww.sammesstiftelse.se