UF-mässan ger idéerna plats!

UF-mässan ger idéerna plats!

Ung Företagsamhet har sin årliga mässa i Skellefteå den 14-15 mars. Där ställer 240 gymnasieelever från Västerbotten ut produkter och tjänster med sina UF-företag.

Vi har dessutom ett ungdomsföretag från Finland på plats i och med ett internationellt samarbete med en finsk skola. Här möter ni kreativa ungdomar och framtidens företagare och entreprenöriella medarbetare.

Genom Ung Företagsamhet får ungdomar driva egna företag, så kallade UF-företag. UF-företagen bygger på ungdomars egna affärsidéer och de erbjuder verkliga varor och tjänster. Under ett år går ungdomarna igenom ett företags livscykel, från start av UF-företaget till dess avveckling. Varje år driver över 20 000 ungdomar 6 500 UF-företag runt om i Sverige, och omkring en fjärdedel startar också företag senare i livet.

Ung Företagsamhet Västerbottens mässa har arrangerats sedan 1996. På UF-mässan kan du köpa varor och tjänster du inte trodde fanns, till exempel hockeyvax, saccosäckar till mobilen, optimering av bilmotorer, en nagellackstorkare, hemmagjorda macarons, en flytta-hemifrån-guide och mycket mer. Du har även chansen att redan idag möta morgondagens företagare!

UF-företagen har även möjligheten att delta i 14 tävlingar. Exempel på tävlingar är Bästa UF-företag, Bästa Årsredovisning, Bästa vara, Bästa Tjänst, Bästa Säljare och Bästa Logotyp. Tävlingarna ger vinnarna chans att representera Västerbotten på SM i UF-företagande 6-7 maj i Stockholm. Som besökare kan ni vara med i en besökstävling och vinna biljetter kvartsfinalbiljetter med Skellefteå AIK eller biobiljetter.

På UF-mässan kommer även elever från grundskolan att finnas representerade. Finn upp deltar med 22 elever i åldrarna 12-16 då de på torsdag kväll visar upp sina uppfinningar. På fredag är det sedan dags för 31 utställare från Snilleblixtarna i åldrarna 11-12 att ge idéerna plats.
Ung Företagsamhet är en ideell opolitisk organisation som arbetar för att ge unga människor en ökad tro på sin egen företagsamhet. I Västerbotten finns Ung Företagsamhets utbildningskoncept på nitton av länets gymnasieskolor och engagerar 639 elever, närmare 100 lärare och 250 rådgivare från näringslivet. Vi vill öka tillväxten i länet genom att stimulera ungdomarnas kreativitet och företagsanda.

Nyfiken på framtiden? Träffa framtidens företagare!
Bli överraskad och inspirerad av den enorma kreativitet som de 240 gymnasieeleverna från Västerbotten visar i de 82 utställande UF-företagen som finns på plats.

Läs mer: www.ungforetagsamhet.se/vasterbotten (öppnas i nytt fönster)