Vinnare Alvargalan 2022. Foto: Patrick Degerman.

Alvar blir namnet på hela Skellefteås näringslivsdag

Med start 2023 kommer hela Skellefteås näringslivsdag att gå under namnet Alvar. Dagsprogrammet kallas inte längre Bizbuz, men fortsätter att erbjuda insikter och framtidsspaningar från speciellt inbjudna talare. Detta följs precis som tidigare av festligheter och prisutdelningar under kvällens Alvargala.

– Med Alvar som det gemensamma namnet för hela näringslivsdagen får vi bättre möjligheter att bygga ett ännu starkare koncept anpassat för Skellefteås företagare, säger Skellefteå kommuns näringslivschef Anja Palm.

Precis som under 2022 arrangeras nästa års näringslivsdag i Sara kulturhus. Förutom att namnet Bizbuz tas bort ska även själva innehållet i dagsprogrammet ses över, med ambitionen att det ska ha en ännu bättre höjd och relevans än tidigare år.

– Det kommer att märkas både på nivån hos de talare som bjuds in och de ämnen som tas upp. Dessutom är planen att det ska serveras en lunch från någon av husets restauranger, vilket tillsammans med ett ännu spetsigare innehåll gör att vi kan erbjuda ett riktigt attraktivt dagsprogram, säger Anja Palm.

Ytterligare en förändring är att dagsprogrammet inte längre kommer att vara kostnadsfritt för besökare. Från och med 2023 blir det möjligt att köpa biljetter till antingen dagsprogrammet eller Alvargalan, alternativt kombinerade biljetter som gäller för både dag och kväll.

De ansvariga för Alvargalan ser positivt på de förändringar som genomförs inför 2023 års näringslivsgala. Leif Häggmark, ordförande för Alvargalans vänner, berättar:

– Det är fortfarande kommunen som ansvarar för dagsprogrammet och vi ser tydliga fördelar med att Alvar blir det gemensamma namnet på Skellefteås näringslivsdag. Innehållet under dag och kväll knyts närmare varandra, med en tydlig röd tråd som skapar en sammanhållen helhet. Näringslivsdagen Alvar är ju en chans för Skellefteås företagare att mötas och som vi ser det finns det goda möjligheter att nätverka både under dagen och kvällen.

Alvar 2023 äger rum 17 mars i Sara kulturhus och biljetterna släpps 19 december.

Anja Palm

Näringslivschef, Skellefteå kommun 070-311 35 83