Avancerade konster på Vitberget i Skellefteå

Avancerade konster på Vitberget i Skellefteå

Till helgen arrangeras nationella tävlingar i snowboard och freeskiing i Vitbergsbacken.

Skellefteå präglas av framåtanda med öppna sinnen för nya saker. Det finns alla förutsättningar för riktigt intressanta tävlingar, säger Olle Danielsson, sportchef för snowboard och freeskiing på Svenska Skidförbundet.

Olle fanns på plats i Stockholm när Skellefteå för några veckor sedan presenterade upplägget inför den kommande SM-veckan 2018.

– Presentationen motsvarade de höga förväntningarna som jag har på Skellefteå. Bilden från de kommunföreträdare som jag tidigare träffat blev bekräftad, säger Olle.

Hur ser den bilden ut?
– Min tidigare bild av Skellefteå är att det är mycket hockey och det är också något som syns utåt för oss i övriga landet. Men när jag nu har fått lära känna stan närmare, har jag upptäckt att det finns större bredd och mångfald i Skellefteå genom att det jobbas med många olika projekt. Jag upplever även att kommunen och näringslivet jobbar nära idrottsföreningarna i Skellefteå, och det är positivt eftersom det skapar ett driv på olika plan för att få stan att leva. Jämfört med hur det fungerar på andra ställen tycker jag att det samarbetet känns unikt.

Senareläggning positivt
Allt pekar mot att snowboard och freeskiing gör debut i SM-veckan i Skellefteå om två år.

– SM-veckan har aldrig tidigare varit aktuell för oss i och med att tidpunkten inte har passat. Att det nu senareläggs till vecka 12 i Skellefteå öppnar helt andra möjligheter. Då kan vi presentera sporten på ett mixat och komplett sätt, med att både de bästa åkarna och de som inte är i världstoppen kan visa upp sig.

Stor rörelse
Olle ser stor potential i dels Friluftsfrämjandet i Skellefteå som lokal arrangör, dels det allmänna nyttjandet av Vitbergsbacken:

– Vi var på Vitberget ifjol och körde Swedish Snowboard Series. Att vi känner oss trygga med Skellefteå som arrangör har också en hel del att göra med Ronnie Andersson, som är en eldsjäl med stor erfarenhet och kunskap. Det är väldigt kul att fortsätta samarbeta med honom.

– I Skellefteå med omnejd finns en stor rörelse som ännu inte är organiserad. Det är många ute i backarna som utövar våra sporter. Att vi nu får mer lyse på den här delen av Sverige leder till att vi kan stärka föreningarna och hitta fördelar genom att samla kompetens och folk med samma intresse.

– Jag ser även fram emot att kunna genomföra tävlingarna med en vy över stan. Det är ovanligt att tävla så nära befolkningen i en backe som Vitberget med det centrala läget.

Profilering via tv-sändningar
Skellefteå arrangerar 5–6 mars den fjärde av fem deltävlingar i Swedish Snowboard Series och Swedish Slopestyle Tours. Det blir kval på lördag och finaler på söndag.

Tävlingarna kommer att eftersändas i TV4 Play och i TV4 Sport.

– Det är en nyhet som kommer att hjälpa oss att profilera våra tourer och våra sporter, samtidigt som arrangörsorterna får möjligheten att synas och lyftas genom tv-produktionen.

Olle räknar med att helgen kommer att locka cirka 60–80 tävlande på Vitberget, jämnt fördelade på skid- och snowboardklassen.

– Det kommer att vara många ungdomar på plats. Freeskiing är från 15 år och uppåt, och i snowboard kan det vara ända från åldrarna sju–åtta år och uppåt.

Har du något medskick till dem som inte redan är frälsta av era sporter om varför de ska komma och titta?
– Ja, det är en chans att se unga människor utöva en sport på ett spektakulärt sätt. Det är stora hopp som kommer att inbjuda till avancerade konster på snö. Det är också en väldigt vänskaplig stämning mellan åkarna på våra tävlingar. De hejar på varandra och gläds med andras framgångar. Det är något speciellt med den kamratliga andan under tävlingsmomentet.