Backa Skellefteå startar julkampanj

Backa Skellefteå startar julkampanj

Julhandeln är avgörande för våra lokala butiker och står för en stor del av deras årsomsättning. Årets julhandel kommer dock bli väldigt annorlunda. Enligt Postnords Handelsbarometer kommer 3 av 4 julklappar att handlas på nätet. Skellefteås lokala handel drabbades hårt redan under våren, men de står nu inför den kanske största utmaningen någonsin.

En levande stadskärna med ett varierat utbud av butiker och restauranger är, liksom fungerande service runt om i hela kommunen, en viktig del av Skellefteås attraktivitet. Vi måste därför tänka efter lite extra och reflektera övervikten av att handla lokalt - samtidigt som vi ska göra vårt bästa för att hålla nere smittspridningen. Pandemin är svår för såväl konsumenter som butiksägare, och det är därför som Backa Skellefteå vill lyfta fram de möjligheter du har att handla lokalt på ett säkert sätt.

De skärpta allmänna råden är tydliga - vi ska stanna hemma och inte trängas i allmänna miljöer såsom till exempel köpcenter. Detta har inneburit att handeln fått ställa om och tänka annorlunda. Exempelvis kan du som kund ta del av butikernas sortiment digitalt, se varorna genom videosamtal eller helt enkelt ringa in och beställa vad du vill ha. De flesta erbjuder dessutom att du kan hämta upp dina varor och betala utanför butiken, eller få hemkörning till dörren. Backa Skellefteå vill lyfta fram dessa möjligheter så att du som konsument ska kunna handla lokalt på ett tryggt och säkert sätt även denna jul. Det minsta vi kan göra är ju att anpassa oss på samma sätt som våra butiker och restauranger har gjort, så att vi snart får besöka dem på riktigt igen.

Under de senaste veckorna har E-handeln skjutit i taket. Ett resultat av den ökade E-handeln är att fler människor kommer att besöka sitt lokala uthämtningsställe för att hämta ut sina varor, vilket riskerar ökad trängsel och smittspridning. Black Friday och julhandeln står för dörren och vi ser redan nu signaler på försenade leveranstider. Vi riskerar därför att påverkas av de längre leveranstiderna vilket innebär att vi inte får våra varor i tid, plus att det har en negativ inverkan på miljö och klimat. Tänk därför till en extra gång innan du klickar hem dina julklappar via nätet. Fundera på E-handelns effekter under handelns mest intäktsintensiva månad.

Hur påverkar detta smittspridningen i samhället och vilka konsekvenser kan det ha för Skellefteå som en attraktiv kommun att i framtiden bo och leva i? Våra handlare har hittat kreativa sätt för att tillgodose våra behov nu är det vårt ansvar att bejaka detta. Tillsammans gör vi skillnad!

För mer information, kontakta:

Petra Liuski, Hello Future, +46 70 222 49 02

Maria Rautio, Visit Skellefteå, +46 707 26 02 04

Sanna Orellano, Skellefteå Science City,  +46 70 302 93 22

Roland Eriksson, Näringslivskontoret,  +46 73 088 58 19

Om #BACKASKELLEFTEÅ

#backaskellefteå är ett initiativ som gemensamt skapats av Visit Skellefteå, Hello Future, Norma Coffee House, Fotograf Jonas Westling, Skellefteå Science City/The Great Northern.

#backaskellefteå har också ett nära samarbete med Näringslivskontoret och Norran, samt andra företag och organisationer i kommunen.

Maria Broman

VD Visit Skellefteå 070 - 726 02 04