Panelsamtal, från vänster: Emmy Gustafsson Wass, Gunnar Karlsson, William Nilsson, Alexander Bodén, Linnea Booth och Malin Winberg.

Besöksrekord på årets näringslivsdag för unga

Under förmiddagen den 9 november arrangerades Bizbuz Youth – Skellefteås näringslivsdag för unga. Elva talare stod på scenen för att berätta om möjligheterna som finns i Skellefteå när det kommer till jobb, studier och att driva eget.

– Efter tidigare års näringslivsdagar har vi märkt att det finns ett stort intresse för evenemang av den här karaktären. Vi såg ett fortsatt starkt engagemang och hoppas att vi gett inspiration till nästa generation i näringslivet, säger Jessica Hedström, näringslivssekreterare, Skellefteå kommun.

Cirka 400 personer besökte dagen som arrangerades på Nordanå, och många följde även sändningen på distans.

– Det visar vilket stort behov det finns av den här typen av träffar. Många är nyfikna på vilka jobb och utbildningar som finns i Skellefteå, och vill höra vilka vägar andra personer gått för att ta sig till där de är idag. Det är också värdefullt för eleverna att träffa företagen som fanns på plats och visade upp sina verksamheter. Dels för att anmäla sitt intresse till exempelvis sommarjobb, men även för att kunna bli inspirerade till en framtida yrkesbana fortsätter Jessica.

Bland talarna sågs Alexander Harpa, VD och grundare för Latitude 65, som pratade om sin resa med att starta eget, Anna Kaiding som förklarade hur hon som 19-åring klev in som VD på Hotel Victoria, Ida Lindh berättade vilka studiemöjligheter som finns i Skellefteå, och Frida Rindewall, CX designer på Once upon, om hur en fotoapp kan förändra världen.

Se föreläsningarna i efterhand här: https://bizbuz.se/youth/