Campus Skellefteå. Foto Jonas Westling

Fler utbildningar på Campus Skellefteå

Utbildningsutbudet utökas på Campus Skellefteå med nya utbildningar och nya utbildningsaktörer. Snart startar Teknikhögskolan sin första YH-utbildning och rekryteringen är i full gång för Yrkeslärarprogrammet via Umeå universitet. Båda utbildningarna på Campus Skellefteå.

Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet menar att samarbete med kommuner som har behov av kompetensförsörjning är en modell som man tror på. Umeå universitet har en överenskommelse med Skellefteå kommun om att samarbeta kring strategisk kompetensförsörjning.  Yrkeslärarprogrammet vid Umeå universitet som nu erbjuds på Campus Skellefteå med utbildningsstart redan våren 2023 är ett steg i det ledet.

Svenskt Näringsliv konstaterar att Sverige måste dubblera rekryteringen av yrkeslärare fram till år 2030 och nu har Skellefteå kommun, ValiWeb och Umeå universitet ett samarbete inom behörighetsprövningen.

- I Sverige är behovet 17 000 nya yrkeslärare fram till 2021 vilket innebär att antalet studerande skulle behöva mer än fördubblas”, säger Gunnar Sundström, Enhetschef ValiWeb, Skellefteå kommun.

Simon Dahlgren, verksamhetschef Utbildning och arbetsmarknad, Skellefteå kommun fortsätter;

–  Yrkeslärare är en förutsättning för de yrkesutbildningar som ett expansivt Skellefteå behöver. Bristen på pedagogiskt utbildade yrkeslärare är stor i hela Sverige och därför är detta ett mycket välkommet besked.

Ny aktör på Campus

Teknikhögskolan startar upp YH-utbildning Elkraftsingenjör på Campus Skellefteå. Den första gruppen studenter startar redan i månadsskiftet oktober/november 2022 och intresset har varit stort. Utbildningen sker i samverkan med näringslivet där behovet av denna kompetens är stort. Här handlar det om tekniska hållbara energilösningar som ligger i tiden för ett snabbväxande samhälle där elproduktion är en av våra viktigaste samhällsfunktioner och där Sverige ställer om till en mer hållbar energiproduktion och går mot ett fossilfritt samhälle.

Ida Lindh, strategiskt ansvarig för Campus Skellefteå menar att båda utbildningssatsningarna på Campus Skellefteå en väl genomtänkt placering helt rätt i tiden och ett bra komplement till befintligt utbildningsutbud som skapar synergier. Elkraftsingenjör kompletterar den ingenjörsutbildning LTU redan idag bedriver i Skellefteå, då bristen finns inom flera olika yrkeskategorier. På Campus Skellefteå har man dessutom en ledande position inom forskningsämnet elkraftteknik.

-”Skellefteå är den nya industrins växtplats och har blivit attraktiv för företag med koppling till elektrifiering och grön energi. Det skapar behov av denna typ av utbildning. Med växande verksamheter ökar också behoven av elkraftstekniker och andra yrkesroller, mer lämpliga för YH, som blir viktiga i den kraftiga tillväxt som sker i regionen.” Ida Lindh, strategisk ansvarig Campus Skellefteå.

För mer information kontakta Ida Lindh, Strategiskt ansvarig Campus Skellefteå.
ida.lindh@skelleftea.se