Ida Lindh, Skellefteå kommun – en av finalisterna till årets innovationsledare genom arbetet med Skellefteå Universities Alliance

Årets innovationsledare är en utmärkelse som initierats av Vinnova, RISE och yrkesföreningen Innovationsledarna. Syftet med priset är att inspirera, uppmärksamma och synliggöra innovationsledare som har skapat förmåga och värde i sina organisationer och för samhället.

Ida Lindh, ansvarig för avdelningen Högre utbildning och forskning på Skellefteå kommun är en av tre kandidater som gick vidare till prispallen för Årets innovationsledare. Priset delades ut på Kvalitetsmässan i Göteborg den 23:e november med motiveringen ”Ert arbete uppmärksammas och ni gör skillnad!”

Skellefteå har brutit upp tänket kring "universitetsstäder", med sitt Skellefteå Universities Alliance, (SUA) där flera universitet kan vara med och bidra för att möta behoven av högre utbildning på platsen, och utvecklar med detta en ny modell för Sverige med snabbfotad, resurseffektiv och nytänkande akademisk samverkan.

Avdelningen Högre utbildning och forskning nominerades med motiveringen att genom initiativet ha bidragit till att systematiskt leda och organisera innovationsarbete i en organisation eller flera organisationer i samverkan.

Ida Lindh är strategiskt ansvarig för verksamheten Högre utbildning och forskning:

-Det är såklart jätteroligt att vårt arbete uppmärksammas. I tid av snabb förändring och tillväxt är det viktigare än någonsin att utveckla former för samverkan, ifrågasätta ”gamla sanningar” och hitta nya sätt att jobba som är till gagn för alla. Vårt initiativ har överlag mottagits positivt och det finns en bred insikt om vikten av testbäddar för akademisk verksamhet och nya sätt att organisera utbildning och samverkan. Med det sagt är det aldrig enkelt at utmana etablerade system.

Ida Lindh och den avdelning hon representerar har med Skellefteå Universities Alliance, enligt prisutdelarna, visat förmåga att systematiskt leda och organisera innovationsarbete i en organisation eller flera organisationer i samverkan. I detta fall leder det arbetet i sig vidare till värden i ett större samhälls- och systemperspektiv genom nya sätt att organisera, utveckla och samskapa akademisk verksamhet.

Årets innovationsledare 2023 blev Magnus Sundström, chef för Forskning och innovation, Sjöfartsverket för stort engagemang och hög kompetens samlat såväl interna och externa kompetenser i innovationsarbetet. Där han tålmodigt jobbat med att skapa innovationskultur på Sjöfartsverket.

Juryn utgörs av representanter för akademi, offentlig och privat sektor och har delat ut priset sedan 2021.

För mer information: Ida Lindh, Strategiskt ansvarig Campus Skellefteå, Skellefteå kommun Ida.lindh@skelleftea.se, 0705413989.