Pär Johansson, grundaren av Glada Hudik-teatern.

Nöjesfabriken och Glada Hudik till Sara kulturhus

Låt er inspireras och beröras av Nöjesfabrikens föreställning ”Sockdrottningen” och Pär Johansson, grundaren av Glada Hudik-teatern. Allt sker den 6 februari på Sara kulturhus. Senare i vår kan ni också ta del av den hyllade fotoutställningen ”Ikoner” på torget utanför kulturhuset.

Kvällen inleds med föreställningen "Sockdrottningen", en 30-minuters upplevelse med Nöjesfabrikens fantastiska talanger från Skellefteå. Därefter får vi lyssna på Pär Johansson, grundaren av Glada Hudik-teatern. Pärs föreläsning är en berättelse om gränslös passion och att övervinna fördomar för att främja individuell utveckling. Med skratt och tårar, kommer Johansson att ge en inblick i vad som är möjligt när man ger människor chansen att utvecklas.

– Vi förväntar oss en kväll som inte bara kommer att underhålla utan också väcka eftertanke och inspiration, säger Lena Degerman, evenemangsansvarig, Sara kulturhus

– Vi hoppas att utställningen ska inspirera besökarna att reflektera över inkludering, mångfald och jämlikhet, säger Maria Rautio, centrumledare Visit Skellefteå. Vi vill väcka tankar, beröra och lyfta funktionsvariationer som en viktig delar av vårt samhälle.

Kvällen är ett samarbete mellan Visit Skellefteå, Sara kulturhus, Nöjesfabriken och ICA Kvantum. Som en del i samarbetet kommer även utställningen "Ikoner" att visas utanför Sara kulturhus under mars och april. Ikoner handlar om att få finnas och är en unik fotoutställning bestående av 21 porträtt, där modellerna, alla med Downs Syndrom, framställs som historiska och nutida ikoner. Porträtten är en hyllning till drömmar och individualitet, och syftar till att synliggöra och fira mångfalden i vårt samhälle. Den symboliska kopplingen till Downs Syndrom, reflekteras i antalet porträtt.

För mer information, kontakta:

Maria Rautio, Visit Skellefteå, 070 339 40 58
    Lena Degerman, Sara kulturhus, 070-325 43 99

Om Visit Skellefteå Visit Skellefteå AB är Skellefteås destinationsbolag och ägs gemensamt av näringslivet och Skellefteå kommun. Tillsammans får vi fler att välja Skellefteå och tillsammans skapar vi en hållbar och attraktiv plats att besöka, verka och leva på.

Maria Rautio

Projektledare/BID Manager Visit Skellefteå 070 339 4058