Över miljonen till forskning i Skellefteå

Över miljonen till forskning i Skellefteå

Forskning uppmärksammas och belönas på Campus Skellefteå

Fredagen den 27 september uppmärksammas forskning på Campus Skellefteå genom en Spikningsceremoni och Stiftelsen Rönnbärets stipendieutdelning i Forum foajé kl. 11:30-12:00 i ledning av kommunfullmäktiges ordförande Tomas Marklund.

Nya forskningsrön presenteras av två doktorander; José Couceiro och Benedikt Neyses, Luleå tekniska universitet som spikar sina avhandlingar. Olena Myronycheva och Johannes Huber, Luleå tekniska universitet hänger sina licentiatuppsatser.

Rönnbärets stipendieutdelning på sammanlagt 1 318 000 kr

-Margareta Brännström, Lektor Umu; 244 000 kr. Implementering palliativ vård.
Systematisk forskningsöversikt implementering av forskningsresultat livets slutskede.
-Håkan Vallin, Lektor LTU; 284 000 kr. Forskningsöverbyggnad Visuell Gestaltning.
Utveckla forskningsöverbyggnad i anknytning till datorgrafik för senare doktorander.
-Sarah Rönnberg, Biträdande professor LTU; 205 000 kr. Elektromobilitet, elfordonsintegrering i norr. Balansering av elnäten i Norrland för elbilsladdning.
-Olle Hagman, Professor LTU; 285 000 kr. Karaktärisering av mekaniska egenskaper hos biobaserade material. Ny beröringsfri karaktäriseringsmetod sågverk.
-Robert Brännström, Universitetslektor LTU; 300 000 kr. Doktorand spel och lärande. Utveckla forskningsöverbyggnad i gränslandet mellan pedagogik och teknik.

Alla projekt som prioriteras och finansieras av stiftelsen Rönnbäret ska bidra till uppfyllelsen av något eller några av de mål som definieras i utvecklingsplanen Skellefteå 2030. Huvudsakligt fokus är områden som rör IKT (informations- och kommunikationsteknik) samt ekonomisk-, social- och miljömässig hållbarhet för lokalsamhället. Jämställdhetsaspekten är väsentlig vid bedömningen.

För ytterligare information om Stiftelsen Rönnbäret, kontakta Marita Gustafsson, Support och lokaler, Skellefteå kommun: marita.gustavsson@skelleftea.se. För information om ForskarFredag och Spikningsceremonin kontakta Torunn Törnblom, marknad, Skellefteå kommun: torunn.tornblom@skelleftea.se