Pressmeddelande: Blodet spelar på hemmaplan i samband med The Broken House och Solar Egg

Skelleftebandet Blodet har spelat på festivalen ArcTanGent i Bristol, varit förband till Cult of Luna och hyllats av musikkritiker. Nu spelar Blodet på hemmaplan – 22 april ställer de sig på scen 4 i Sara kulturhus, som en programpunkt om klimat kopplad till att Skellefteå konsthall visar Bigert & Bergströms utställning The Broken Greenhouse och bastuverket Solar Egg.

Från starten 2014 har storslagna ljudmoln omgett Blodet. Musiken är genreöverskridande, med stråk av allt från postrock till postpunk, psykedeliskt och noise. Låtarna är långa, intensiva ljudväggar ackompanjerade av glasklar sång, som plötsligt övergår till tystnad och ensam gitarr. Som liveakt beskrivs de som atmosfäriska och trollbindande.

"Vi är otroligt inspirerade och påverkade av miljön i Västerbotten i vårt musikskapande – vare sig vi vill eller inte", säger Blodet.

Bandet består av Dennis Fahlgren, Elias Eriksson, Hilda Heller, Andreas Leffler och Björn Sundqvist. 2021 signades de till engelska skivbolaget Church Road Records och har tidigare släppt albumen Kristallpalatset och Vision. Ett nytt album är på gång.

Biljetter: https://www.ticketmaster.se/event/637151

Var: Sara kulturhus, scen 4

När: 22 april, klockan 19

Åldersgräns: 13 år