Sara Kulturhus och The Wood Hotel har blivit en fyr till Skellefteå. Foto: Visit Skellefteå

Rekordår för besöksnäringen i Skellefteå

Enligt preliminära siffror för 2022 från Statistikmyndigheten SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå inte bara 400 000 utan även 500 000. Den tidigare rekordnotering på 396 000 gästnätter var från 2019 och nu landar antalet gästnätter på drygt 500 000, en ökning med hela 26 procent.

- Vi vet att Skellefteå är attraktivt, men detta överträffade vår prognos för 2022, säger Visit Skellefteås VD Maria Broman. Vi ser en kraftig ökning av såväl svenska som internationella gästnätter.

Gästnätterna från Sverige ökade med 26 procent, från 270 000 till 340 000, och de internationella med 27 procent, från 126 000 till 160 000, jämfört med 2019. De internationella gästnätterna uppgår nu till 32 procent.

- Det är glädjande att gästnätterna från Norge är tillbaka på samma nivå som före pandemin, men ökningen av internationella gästnätter är det en rad andra länder som står för. Detta följer den internationalisering som vi just nu ser i Skellefteå, säger Broman.

Redan 2021 översteg gästnätterna på hotell för första gången antalet campingnätter och för 2022 visar de preliminära siffrorna att 54 procent av de kommersiella övernattningarna sker på hotell, 43 procent på camping och 3 procent på vandrarhem eller i stugby.

- Det är glädjande att Skellefteå mer och mer utvecklas till en året runt destination. Det är en hållbar utveckling som gynnar alla, säger Broman.

Sara Kulturhus och The Wood Hotel har blivit en fyr till Skellefteå och utvecklat destinationen inom kultur, möten, mat och nöjen men också som weekenddestination och som besöksmål för så kallade technical visits.

- Många vill besöka Skellefteå för att ta del av samhällsomvandlingen och våra hållbarhetssatsningar, men också för evenemang och andra upplevelser, avslutar Maria Broman.

Mer information:
Maria Broman, VD Visit Skellefteå, 070-726 02 04.

Om Visit Skellefteå
Visit Skellefteå AB är Skellefteås destinationsbolag, som ägs gemensamt av näringslivet och Skellefteå kommun. Bolaget verkar inom tre affärsområden, handel och stadskärneutveckling, privatturism samt möten & evenemang, och är en samverkansplattform för utveckling och marknadsföring av Skellefteå som besöksmål, etablerings- och bostadsort. Visit Skellefteås vision är tillsammans får vi fler att välja ett hållbart Skellefteå.

www.visitskelleftea.se. Tel: 0910-45 25 10.