A Tribute to the Last Waltz

Skellefteå intar Stockholm

25-28 november intar Skellefteå Stockholm med konserter och träffar för näringsliv, studenter och familjer. Företag tillsammans med Skellefteå kommun visar på möjligheterna att leva och verka i Skellefteå.

– Vi intar Stockholm några dagar för att visa vilka vi är och vad vi går för, säger Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun. Skellefteå har mycket att erbjuda oavsett om du är företagare, nyutexaminerad student eller om du har arbetat några år och vill hitta en plats där du kan kombinera en spännande karriär med en rik fritid. Därför vill vi visa Skellefteås bredd och möjligheter, fortsätter Helena Renström.

Under dagarna i Stockholm kommer Adlibris, som har placerat sitt kontor för IT-utveckling i Skellefteå, energibolaget Skellefteå Kraft och InfoVista, verksamma inom mobilteknik, att träffa ett 70-tal studenter på KTH inom olika utbildningar för att informera om exjobb och karriärmöjligheter i Skellefteå. Under ett morgonmöte på Västerbottenskontoret i Stockholm finns också kommunalrådet Maria Marklund, kommunchef Kristina Sundin Jonsson samt näringslivschef Bengt Ivansson på plats för att möta företagare och entreprenörer som är intresserade av att skapa nya eller utveckla sina affärer med Skellefteå.

– Skellefteå ligger i framkant vad gäller IT och digitalisering likväl som teknik och industri. Företagen i Skellefteå är vana att arbeta tillsammans vilket skapat branschöverskridande samarbeten och därmed nya möjligheterna för de som vill etablera sig här, säger Bengt Ivansson, näringslivschef för Skellefteå kommun.

Evenemanget riktar sig inte bara till näringsliv och studenter. Därför anordnas under söndagen en dag på ABBA The Museum där det förutom överraskningar också bjuds på mingel med andra utflyttade skellefteåbor. Gruppen Context, med etablerade musiker från Burträsk, bjuder på ljud- och ljusshow i S:t Johannes kyrka på lördag kväll och ”Möt Skellefteå” avslutas med ett Skellefteåmingel där den som vill även kan köpa biljetter till en middag och den bejublande showen A Tribute to The Last Waltz på Cirkus där artister som Nina Persson, Pär Wiksten och Ebbot Lundberg medverkar.

– För att en kommun ska vara intressant och relevant för människor att leva i, krävs inte bara goda förutsättningar för ett bra yrkesliv. Ett rikt och expansivt kulturliv är lika viktigt. Vi vill visa Skellefteås bredd och ge exempel på vad man möter i kommunen, säger Helena Renström.

Mer information om träffarna på www.skelleftea.se/motskelleftea

Kontaktperson:

Marknadschef, Skellefteå kommun