Skellefteås stadskärna ska bli ännu mer levande och attraktiv för besökare, invånare och etableringar. Fotograf: Visit Skellefteå

Skellefteå satsar på att bli Årets Stadskärna

Skellefteå kommun, fastighetsägarna, handeln och besöks-näringen gör en gemensam satsning att bli Årets Stadskärna. Vägen dit är en gemensam affärutvecklingsprocess för att skapa en mer levande och attraktiv stadskärna för besökare, invånare och etableringar.

- Stadskärnan är viktig för Skellefteås attraktivitet, tillväxt och sociala hållbarhet, säger kommundirektör Kristina Sundin Jonsson. Vi vill göra Årets stadskärna till en del av Expo 2026.

En viktig det i arbetet med Årets Stadskärna är att arbeta fram en gemensam målbild och en hållbar och väl fungerande samverkan mellan stadens privata, offentliga och ideella intressenter. För att sätta den gemensamma målbilden och hitta formerna för samverkan har det startats en affärsutvecklingsprocess för Skellefteå centrum enligt Svenska Stadskärnors BID-modell. Under 18 månader ska en gemensam vision, målbild och affärsplan med tillhörande finansiering arbetas fram och avsiktsförklaringar har tecknats med ett antal nyckelaktörer. Arbetet samordnas av Visit Skellefteå och leds av Svenska Stadskärnor.

- Genom att arbeta strukturerat tillsammans vill vi skapa synergier till nytta för både kommunen och näringslivet, säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå. Syftet är att skapa en mer levande, inkluderande och välkomnande stadskärna.

Startskottet för arbetet gick tidigare i veckan med platsvandringar och ett stormöte, där ett sextiotal fastighetsägare, näringsidkare, tjänstepersoner och politiker deltog. Arbetsgrupper bildades inom fem fokusområden; varumärket, platsen, utbud, tillgänglighet och trygghet.

- Alla goda krafter behövs och vi vill fånga upp alla som brinner för stadskärnans utveckling, berättar Maria Rautio, projektledare/BID-manager på Visit Skellefteå. Alla som är intresserade av att vara med och bidra i någon av arbetsgrupperna är välkommen att kontakta mig, fortsätter Rautio.

Maria Broman, VD, Visit Skellefteå, 070 726 0204
Maria Rautio, Projektledare/BID Manager, Visit Skellefteå, 070 339 4058

Om Svenska Stadskärnor
Svenska Stadskärnor är en nationell medlemsorganisation och en plattform för samverkan mellan offentliga, privata och civila aktörer för att skapa levande, inkluderande och hållbara platser. https://www.svenskastadskarnor.se/

Årets Stadskärna
Årets Stadskärna är en utmärkelse för framgångsrik utveckling av stadskärnan. Den delas ut av Svenska Stadskärnor till den svenska stad som under de närmast föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum, genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer.

Svenska Stadskärnors BID-modell
BID (Business Improvement District) är en organiserad samverkansmodell som bygger på förtroende mellan offentlig och privat sektor, där stadens intressenter arbetar för att tillsammans skapa en levande, attraktiv och aktiv stadskärna där människor trivs.

Om Visit Skellefteå
Visit Skellefteå AB är Skellefteås destinationsbolag och ägs gemensamt av näringslivet och Skellefteå kommun. Tillsammans får vi fler att välja Skellefteå och tillsammans skapar vi en hållbar och attraktiv plats att besöka, verka och leva på.

www.visitskelleftea.se. Tel: 0910-45 25 10.

Maria Broman

VD Visit Skellefteå 070 - 726 02 04