Stadsnära Vitberget erbjuder både förstklassig skidåkning och en fantastisk utsikt över Skellefteå. Fotograf: Visit Skellefteå

Skellefteå tar position som längdskiddestination

Visit Skellefteå genomför, tillsammans med lokala boendeanläggningar, en kampanj för att positionera Skellefteå som en självklar plats för längdskidåkning.

Genom gemensam marknadsföring, som vänder sig till såväl nybörjare som avancerade åkare, vill Visit Skellefteå locka till både vinterweekend och träning inför Vasaloppet. I Skellefteå erbjuds ett av Sveriges bästa längdskidsystem med 45 km stadsnära skidåkning på Vitberget och ett 30-tal föreningsdrivna skidspår runt om i kommunen. Sammantaget finns mer än 120 km preparerade skidspår.

-Vi vill lyfta fram våra fina förutsättningar för längdskidåkning och hoppas att fler ska upptäcka Skellefteå som vinterdestination, säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå. Tack vare Skellefteå kommuns och många föreningars idoga arbete finns spår av ypperlig kvalitet. Lägg därtill ledig boendekapacitet, framför allt på helgerna.

Boendeanläggningarna har tagit fram olika längdskidpaket, där de även erbjuder exempelvis varm choklad, middag och spaupplevelse. Dessa paket marknadsförs både av anläggningarna själva och samlat på visitskelleftea.se.

-Kul med en gemensam satsning, säger Martin Hedqvist, affärschef på Medlefors Hotell & Konferens. Det blir så mycket kraftfullare när vi är flera som marknadsför samma sak.

Han får medhåll av David Åberg, hotelldirektör på The Wood Hotel by Elite, som själv fascinerats över Skellefteås fina förutsättningar för längdskidåkning sedan han flyttade tillbaka till staden för tre år sedan.

-Förutsättningarna för en träningshelg på Vitberget är optimala, oavsett om det är med kompisarna eller skidklubben, berättar David. Eller varför inte satsa på en härlig vinterweekend och kombinera dagar i spåret med spa och lyxig middag.

I kampanjen lyfts Visit Skellefteås längdskidguide, med skidspår runt om i Skellefteå kommun. Här hittar besökarna information om skidspåren, var de kan hyra skidor samt de olika boendepaketen. Guiden är framtagen tillsammans med Klas Nilsson, Skelleftebo och en av världens främsta långloppsåkare på skidor.

Maria Broman, VD Visit Skellefteå, 070-726 02 04.
Martin Hedqvist
, affärschef Medlefors Hotell & Konferens, 070-309 95 88.
David Åberg
, hotelldirektör The Wood Hotel by Elite, 070-665 55 30.

Om Visit Skellefteå
Visit Skellefteå AB är Skellefteås destinationsbolag, som ägs gemensamt av näringslivet och Skellefteå kommun. Bolaget verkar inom tre affärsområden, handel och stadskärneutveckling, privatturism samt möten & evenemang, och är en samverkansplattform för utveckling och marknadsföring av Skellefteå som besöksmål, etablerings- och bostadsort. Visit Skellefteås vision är tillsammans får vi fler att välja ett hållbart Skellefteå.

www.visitskelleftea.se. Tel: 0910-45 25 10.