Saleta Beiro, Melker Bergman och Elin Laestander, Skellefteå Turiscenter.

Skellefteå Turistcenter går mot nationell ström

Sedan 2015 har mer än var sjätte Turistbyrå/Turistcenter i Sverige slagit igen och ersatts av digitala lösningar. I Skellefteå är utvecklingen den omvända.

– 2017 slog vi besöksrekord med över 100 000 fysiska besök på Skellefteå Turistcenter, säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå. En ökning med 87 procent sedan 2007. Inför stundande sommarsäsong har vi tillgängliggjort verksamheten ytterligare. Vi vill att ett besök i Skellefteå ska stärkas av det personliga bemötandet.

När trenden gör gällande att turistbyråer tappar besök och funktion går Skellefteå mot strömmen. På Skellefteå Turistcenter säljs biljetter, Skellefteå presentkort, souvenirer och profilprodukter som aldrig förr samtidigt som besökare och kommuninvånare fortsätter att ta hjälp av Turistcenter för tips på evenemang och besöksmål.

– Vi märker att Turistcenters kunskap är efterfrågad. Vid årsskiftet utökade vi öppettiderna parallellt med att vi hela tiden utvecklar vår kommunikation i digitala kanaler.

Turistcenter på hjul i sommar

– Vi kompletterar med en mobil turistbyrå i form av en elcykel, fortsätter Maria. Med den kan vi finnas på olika platser, där vi för stunden gör mest nytta för våra besökare. Inför sommaren inrättas också två nya InfoPoints med turistinformation, en i Skråmträsk kvarn och en på Café Fyren, Bjuröklubb.

Guidade vandringar genom Nordanå och Bonnstan

Nytt för i år är också att vi erbjuder guidade vandringar i centrala Skellefteå med start 28 juni. På torsdagar är guidningen på svenska och fredagar på engelska. De guidade turerna är ett sätt för besökare att snabbt komma nära platsen, men också ett tillfälle för turistcenter att berätta om vad som finns att uppleva även utanför staden. Självklart är även Skellefteborna välkomna att gå turerna – ju fler vi är som kan berätta om Skellefteå ju bättre bemötande kan vi ge våra gäster, avslutar Maria Broman.

Skellefteå Turistcenter drivs av Visit Skellefteå AB, som utöver privatresande även arbetar med centrumutveckling, evenemang samt möten & kongresser. Visit Skellefteå ägs till 51% av näringslivet och 49% av Skellefteå kommun.

Maria Broman
VD, Visit Skellefteå AB