Skellefteå utmanar bilden av en ledare

Skellefteå utmanar bilden av en ledare

Den 1 november presenteras utställningen Ge plats, där Skellefteåprofiler fotograferats tvärtemot traditionella könsnormer. Bilderna ska tillsammans med frågeställningar, statistik och exempel få fler att reflektera och tänka om kring vem som får synas på vilket sätt.

– Vi har fokus på ledarskap, eftersom vi vill att Skellefteå ska fortsätta utvecklas och växa. Då måste fler olika typer av ledare, initiativtagare och förebilder kunna komma fram, säger Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun.

Öppenhet är avgörande för ett samhälles utveckling, menar Helena Renström. Det är viktigt att diskutera vilka som släpps in och kan vara med och driva utvecklingen.

– Det finns många normer i samhället som styr vem som får synas och på vilket sätt. Det kan vara saker som ålder, ursprung, kroppsfunktion eller identitetsuttryck, men i den här utställningen har vi valt att titta närmare på begreppen man och kvinna och vilka föreställningar och förutsättningar som finns kopplat till det. Ofta blir bilden begränsande, både för män och kvinnor. Den speglar inte vilka vi är som individer utan sätter förväntningar som vi inte alltid kan, vill eller borde leva upp till.

Bilderna som används i utställningen fotograferades i våras under en workshop som Tomas ”Genusfotografen” Gunnarsson höll med fotografer, journalister och personer som arbetar med Skellefteå kommuns och platsvarumärkets kommunikation. Bland dem som fotograferades finns bland andra Norrans vd Anders Westermark, arrangören och föreläsaren Sofia Andersson Lundberg, moderaternas gruppledare Andreas Löwenhöök och Karin Rundblad, som är läkare för bland annat Skellefteå AIK. Fotograferingen utgick från traditionella poser för män och kvinnor, men med ombytta roller.

– Genom att vända på det kan vi sätta fingret på hur olika förväntningarna är på oss enbart utifrån det kön vi har. Det är ett problem som vi gemensamt behöver hjälpas åt att lösa. Det handlar inte om att vi nu ska börja framställa män och kvinnor så här istället, utan om att överdriva för att just poängtera att det finns en stor skillnad, och fråga oss vad den egentligen beror på, säger Helena Renström.

Fotona sätts upp på skyltar längs gågatan i centrala Skellefteå, på reklamplats i flygbussen och i några olika skolor. Den digitala versionen av utställningen på skelleftea.se/geplats tar upp fler exempel på hur olika män och kvinnor framställs på bild, men även fler aspekter av frågan. Exempelvis statistik från SCB som visar att av operativa företagsledare i Skellefteå kommun är 27 % kvinnor och 73 % män. I svenska nyhetsmedier är det fortfarande 31% kvinnor och 69 % män som syns, och det har sett likadant ut i 15 år. 63 % av utexaminerade studenter från universiteten är kvinnor, men bara 24 % av professorerna.

– Kvinnor syns mindre i media och är mer sällan vd:ar, styrelsemedlemmar, egenföretagare eller andra typer av ledare, talespersoner och experter. Vi vill att de som ser utställningen ska börja fundera över varför det är så här, vad det kan innebära för oss som samhälle och som individer, och vad vi kan göra åt det, säger Helena Renström.

– Det provocerar säkert några att vi lyfter det här, men vårt jobb är att göra Skellefteå attraktivt för fler och då måste vi också våga utmana attityder och stereotyper som utgör hinder. All utveckling hänger ihop. Det här handlar om vilka som ska våga starta och leda företag, kliva fram och förverkliga idéer i Skellefteå i framtiden.