Klimat- och Energikicken tog plats på Sara Kulturhus

Skellefteå värdstad för ännu en klimatsmart kongress.

Den 15 - 16 november genomfördes Klimat- och Energikicken, Sveriges Allmännyttas branschdagar, i Skellefteå. Kongressen lockade 280 deltagare från hela landet och behandlade frågor om energi- och effekteffektivisering, fossilfrihet, förnybar energi, klimatkrav i nyproduktion, renovering och förvaltning samt klimatsmart boende.

- Så intressant att besöka Skellefteå, en ort där det händer mycket just nu. Vi har haft två fullspäckade dagar med energi- och klimatfrågor i fokus. Deltagarna har både blivit stärkta i sitt arbete och fått en inblick i Skellefteås resa mot framtiden, säger Björn Berggren, energiexpert på Sveriges Allmännytta.

Klimat- och Energikicken är ännu ett exempel på en roterande kongress inom hållbarhet som arrangerats i Skellefteå. Skebo var lokal värd för kongressen och har ansökt om den i samarbete med Visit Skellefteås Convention Bureau. Avgörande för valet av Skellefteå var just att kunna genomföra en klimatsmart kongress.

- Förutsättningarna för ett hållbart och klimatsmart möte är ofta avgörande för valet av stad och anläggning för en kongress, berättar Stina Renström, affärsutvecklare på Skellefteå Convention Bureau. Med Sara kulturhus har intresset för Skellefteå som värdstad för hållbara möten ökat, vilket är helt i linje med vår vision.

Marknaden för konferenser och kongresser har förändrats de senaste åren. Samtidigt som fysiska möten prioriteras igen har kraven på interaktion och involvering ökat, organisationer och företag har nya resepolicys och hållbarhetskrav att förhålla sig till, vilket ställer andra krav på konferensanläggningarna.

- Det var så roligt att välkomna alla hit till Skellefteå, och till Sara kulturhus och The Wood Hotel, säger Lisa Nilsson, hållbarhetssamordnare på Skebo. Att få visa upp denna klimatkloka, koldioxidneutrala anläggning med sin unika energilösning och dessutom bjuda på en helt vegetarisk konferens. Skellefteå är helt enkelt platsen för hållbarare möten, avslutar Lisa Nilsson.

Mer information:
    Lisa Nilsson, hållbarhetssamordnare, Skebo
    lisa.nilsson@skebosih.se

Mats Israelsson, projektkoordinator Sveriges Allmännytta
    mats.israelson@sverigesallmannytta.se

Om Skellefteå Convention Bureau
    Skellefteå Convention Bureau stöttar och hjälper alla som vill arrangera ett möte i Skellefteå. Vi hjälper dig att hitta de bästa alternativen för ditt möte, säkerställer ledig kapacitet och preliminärbokar boende, middag- och möteslokaler åt dig.

Skellefteå Convention Bureau är en oberoende och icke vinstdrivande organisation som genom möten och evenemang bidrar till utveckling och marknadsföring av Skellefteå.

Om Visit Skellefteå
      Visit Skellefteå AB är Skellefteås destinationsbolag och ägs gemensamt av näringslivet och Skellefteå kommun. Tillsammans får vi fler att välja Skellefteå och tillsammans skapar vi en hållbar och attraktiv plats att besöka, verka och leva på.

www.visitskelleftea.se. Tel: 0910-45 25 10.

Stina Renström

Affärsutvecklare, Skellefteå Convention Bureau Visit Skellefteå 070-580 54 27