Skellefteå visar upp sig i Göteborg

Skellefteå visar upp sig i Göteborg

Som ett led i arbetet med att visa upp Skellefteå för omvärlden och berätta vad som finns att erbjuda när det gäller karriär- och livsmöjligheter, beger sig representanter för Skellefteå kommun och det lokala näringslivet till Göteborg den 12 och 13 februari. Företrädare för olika branscher i Skellefteå berättar om karriärmöjligheter, flera Skellefteåprofiler bjuder på inspirations under en Skellefteåträff på lördagen och evenemanget toppas med konserten A Tribute to The Last Waltz.

– Skellefteå har mycket att erbjuda när det gäller goda karriärmöjligheter som går hand i hand med ett bra liv. Det vill vi visa upp och berätta om, både för utflyttade Skellefteåbor som kanske går i hemvändartankar men också för andra nyfikna, säger Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun.

Under fredagen den 12 februari anordnas en lunch för studenter vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg för de som vill veta mer om vilka karriärmöjligheter som erbjuds av Skellefteå kommun, Martinsons och Skellefteå Kraft.

–Skellefteå ett starkt alternativ för Chalmers studenter och näringslivet i Skellefteå har behov av precis den här typen av kompetens. Skellefteå är en expansiv kommun och har mycket att erbjuda för den som söker nya utmaningar i sitt yrkesliv. Vi är kända för vår entreprenörsanda som under årens lopp resulterat i att vi ligger i framkant i många branscher. Det hoppas vi att många fler ska få upp ögonen för under lunchen på Chalmers, säger Helena Renström.

Bland annat Martinsons, Skellefteå Kraft och Norran deltar också vid lördagens evenemang ”Möt Skellefteå” på Stora Teatern i Göteborg. Där bjuds det på ett Skellefteåmingel och inspiration av bland andra Fransesca Quartey, vd för Västerbottensteatern som talar om det nya kulturhuset och Petter Mikaelsson från Skellefteå Bryggeri som berättar om företagets stora satsning på Bryggarbacken. Dagen avslutas med middag och konserten för de som köpt biljetter till konserten A Tribute to The Last Waltz där flera Skellefteåmusiker står på scenen tillsammans med bland annat Pär Wiksten, Nina Person från Cardigans och Mats Ronander.

Helena Renström, marknadschef

Skellefteå kommun