Skellefteåföretag söker framtidens kompetens i Luleå

Skellefteåföretag söker framtidens kompetens i Luleå

Skellefteås universitetsturné rullar vidare genom landet och besöker Luleå den 6 och 7 december. Syftet är att erbjuda studenter möjligheten till praktik och examensjobb på Skellefteåföretag i stark tillväxt och med goda karriärutsikter.

Till Luleå kommer Boliden, Fastec, Outotec, Autoliv, Kuusakoski och Tieto, en handfull Skellefteåföretag som i flera fall tillhör världseliten inom sina respektive branscher.

– Det händer otroligt mycket i Skellefteå och på dessa företag just nu och det tror vi är intressant för studenterna vi träffar i Luleå. Många vill vara med på den här resan, säger Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun.

Under turnén arrangeras lunchföreläsningar på Luleå tekniska universitet där studenter och företag får en chans att mötas förutsättningslöst och skapa kontakt. Oavsett om studenterna är intresserade av sommarjobb, examensjobb eller karriärmöjligheter i Skellefteå.

– Skellefteås företag har mycket att erbjuda oavsett om du är student, nyutexaminerad eller har några års erfarenhet och vill prova nya vägar. Med föreläsningen vill vi visa på bredden, både vad gäller karriärmöjligheter och en rik fritid i en kommun som satsar och utvecklas, säger Helena Renström.

Efter föreläsningen är alla som vill välkomna att stanna kvar och prata med företagen på tu man hand.

– Det är ett bra och avslappnat sätt att lära känna varandra lite bättre. Dessutom tror vi att det är ett utmärkt tillfälle för utflyttade Skellefteåbor som funderar på att återvända hemåt att höra sig för om jobb, säger Helena Renström.

Turnén gör här sitt tredje stopp av fyra. Stockholm och Umeå har redan avklarats och sista anhalten blir Linköping.

Program Luleå tekniska universitet
6 december klockan 12.00–12.45, Career Center
Företag på plats: Fastec, Kuusakoski och Outotec.
Dessa företag är särskilt intresserade av att träffa de som studerar Bygg och anläggning, Civilingenjör Arkitektur, Civilingenjör Hållbar energiteknik, Civilingenjör Industriell ekonomi, Civilingenjör Industriell miljö- och processteknik, Civilingenjör Maskinteknik, Civilingenjör Teknisk fysik och elektroteknik, Civilingenjör Väg- och vattenbyggnad och Ekonomie kandidat.

7 december klockan 12.00–12.45, E632, E-huset plan 2
Företag på plats: Autoliv, Boliden och Tieto.
Dessa företag är särskilt intresserade av att träffa de som studerar Civilingenjör Datateknik, Civilingenjör Naturresursteknik, Civilingenjör Rymdteknik, Civilingenjör Teknisk fysik och elektroteknik, Civilingenjör Väg- och vattenbyggnad, Digital tjänsteutveckling kandidat, Högskoleingenjör Bilsystemteknik, Högskoleingenjör Datateknik, Informationssäkerhet master och Systemvetenskap kandidat.

Mer information: skelleftea.se/motskelleftea
Helena Renström, marknadschef Skellefteå kommun, 072-560 4837