SM i snowboard och freeskiing i Skellefteå

SM i snowboard och freeskiing i Skellefteå

De senaste åren har SM avgjorts i Sälenfjällen men nu har det blivit dags att flytta mästerskapet längre norrut, under sista helgen i mars avgörs disciplinerna big air och slopestyle på Vitberget i Skellefteå.

– Det känns väldigt roligt att kunna genomföra SM i Skellefteå då det finns ett stort lokalt intresse för våra sporter, både från kommunens sida men även bland de som utövar snowboard och freeskiing. Det är också roligt att kunna ha ett svenskt mästerskap mitt inne i en stad vilket jag hoppas ska dra publik, säger Olle Danielsson sportchef för snowboard och freeskiing på Svenska Skidförbundet.
Förutom tävlingarna kommer Nescafé Winter Games att avgöras under SM-helgen. Det är en enklare tävling som är öppen för alla som vill vara med.

– Under den gångna helgen genomfördes en lyckad deltävling i Swedish Snowboard Series i Vitbergsbacken, där SM kommer att arrangeras, och om några veckor träffas Sveriges snowboardelit i Skellefteå då 0910 Sessions genomförs. Vi ser verkligen fram emot att få arrangera SM i snowboard och freeskiing. Det här är sporter som har goda förutsättningar att utvecklas i Skellefteå, säger Leif Gustafsson, fritidschef i Skellefteå kommun.

Skellefteå har precis skickat in en ansökan om att få arrangera SM-veckan 2017.
– Vi har duktiga föreningar och engagerade eldsjälar med hjärtan som klappar för Skellefteå. Att få arrangera SM i snowboard och freeskiing är ett gott betyg för arrangörsstaden Skellefteå, något som vi ska förvalta väl för att ge ett smakprov på hur SM-veckan kan bli här, menar Helena Renström, marknadschef för Skellefteå kommun.

Kontaktuppgifter:

Annika Holmström: Skellefteå XC (arrangerande klubb): 070-637 72 72

Leif Gustafsson, fritidschef, Skellefteå kommun: 070-625 1499.

Helena Renström, marknadschef, Skellefteå kommun: 072-560 4837.