Späckat program när Vetenskapsfestivalen ForskarFredag fyller 15 år

Späckat program när Vetenskapsfestivalen ForskarFredag fyller 15 år

ForskarFredag 2020 har temat Forskning för en hållbar framtid och programmet erbjuder hundratals aktiviteter för människor i hela landet. Årets festival är Corona-anpassad och sker främst digitalt. Ett tillfälle att helt fritt kunna ta del av högaktuella forskningsprojekt och nya rön.

Forskningsinstitutet RISE bjuder på en inblick i sin verksamhet. Forskning som berör oss i vår vardag och det blir tydligt hur viktig synergin samhälle, industri och akademi är för vår utveckling.

Karl Andersson, Distribuerande datorsystem, LTU berättar om projektet där The Great Northern är först ut i Skellefteå med utbyggnaden av 5G-nätet och en erbjuder samarbetsmöjligheter för forskning, innovation och utveckling. Sarah Rönnberg, Elkraftteknik, LTU lyfter utmaningarna när vårt behov av el ökar och Christer Åhlund, Distribuerande datorsystem, LTU berättar om sin resa, från datavetare i Uppsala och hur intresset för forskningen och utveckling förde honom till Skellefteå och akademin, hur vårt uppkopplade smarta samhälle skapar möjligheter för sjukvård, samhällsplanering och smarta elnät och de ökade kraven på cybersäkerhet.

Sofia Andersson, postdoktor vid Palliativt centrum för samskapad vård vid Linnéuniversitetet berättar om sin forskning inom vårdvetenskap och palliativ vård och forskningsprojektet "Implementering av Liverpool Care Pathway (LCP) på äldreboenden".

Hållbarhet och innovation driver utvecklingen av Skellefteå Krafts framtida affärer och här berättar Birgitta Petterson, hållbarhetsstrateg, tillsammans med Lena Forsberg, affärsutvecklare, som doktorerat inom Entreprenörskap och Innovation vid Luleå tekniska universitet om vilka möjliga affärer som kan uppstå genom nya industriella partnerskap med fokus på hållbarhet.

Unghästen framtidsspanar tillsammans med Skellefteås gymnasieelever med fokus på en hållbar framtid. Forskarpanelen, bestående av lokala forskare försöker besvara så många frågor som dom hinner med så gott dom kan.

ForskarFredag arrangeras i år 27–28 november som en del av European Researchers’ Night och samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet sedan 2006.

För mer information och pressbilder, besök www.forskarfredag.se  eller www.campus.skelleftea.se/forskarfredag eller kontakta:

Torunn Törnblom, Marknadsenheten, Skellefteå kommun. 070-860 26 25, torunn.tornblom@skelleftea.se.

Lena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag Sverige, 070-716 06 44, lena@v-a.se

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag arrangeras av bland annat lärosäten, science centers, kommuner, regioner och museum. Evenemangen samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA, och genomförs med stöd av AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, Rymdstyrelsen, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk, samt av EU:s forsknings- och
innovationsprogram Horisont 2020, genom Marie Sklodowska-Curie Actions, GA 955366.