Stark utveckling av besöksnäringen i Skellefteå

Stark utveckling av besöksnäringen i Skellefteå

Nu är turismen en miljardindustri i Skellefteå. Under 2016 omsatte besökare 1,065 miljarder kronor. Det visar den senaste TEM-undersökningen.
- Sverige och Norge är fortsatt de dominerande marknaderna men vi ser en tydlig ökning från flera europeiska marknader, berättar Maria Broman, VD på Visit Skellefteå.

Under 2016 ökade den turistekonomiska omsättningen med 119 miljoner kr, en ökning med 13 procent jämfört med 2015. Antalet helårssysselsatta ökade till 640, en ökning med 15 årsverken. Fler evenemang och en ökning av antalet kommersiella gästnätter är de huvudsakliga orsakerna. Den största gästnattsökningen har skett på hotellen, som ökade sina gästnätter med 10 procent under 2016. En trend som håller i sig även under första halvåret 2017.

En annan tydlig trend är ökningen av privatresande och den positiva utvecklingen av Skellefteå som sommar- och weekendresmål. Enligt den undersökning som TT presenterade i mitten av juni tillhör Skellefteå de kommuner i Sverige som haft bäst utveckling av sommarturismen de senaste 10 åren.

- Evenemang är en stor och viktig reseanledning när det gäller lokal och regional marknad. Se bara på utbudet i sommar! Det har funnits hur mycket som helst att se, göra och uppleva runt om i kommunen, säger Maria Broman.

För internationella besökare är det framför allt natur- och kulturupplevelser som är den stora reseanledningen. De senaste åren har det skett ett omfattande affärs- och produktutvecklingsarbete, inte minst inom ramen för strukturfondsprojektet Destination Capacity Buildning in Swedish Lapland.

- Skellefteå kan idag erbjuda en rad exportmogna, prissatta och bokningsbara produkter mot såväl återförsäljarled som slutkonsument, fortsätter Broman. Företagen samarbetar på ett helt annat sätt än tidigare och paketerar och säljer varandras produkter.

En stark besöksnäring är en viktig pusselbit i utvecklingen av Skellefteå. Det är en tillväxtbransch som ger arbetstillfällen och skatteintäkter, och det är en exportnäring i stark tillväxt.

- Med en utveckling av besöksnäringen skapas ett långsiktigt breddat utbud av besöksmål, aktiviteter, hotell, restauranger och butiker, och därmed attraktivare miljöer för besökare och invånare samt för boende och företag som vill etablera sig, avslutar Maria Broman.

För ytterligare information kontakta:
Maria Broman, VD, tfn 070-726 02 04

TEM (Turistekonomisk modell)

TEM mäter effekter av turisternas konsumtion. Detta innebär att turisterna delas upp i 14 olika kategorier och för var och en av dessa tas fakta fram om hur många övernattningar eller besök som genomförts under ett år. Vidare hur mycket de spenderar per dag/dygn och på vad de spenderar pengar, uppdelat på sex utgiftsposter: Logi Livsmedel Restaurang Transport Shopping Aktivitet

Metoden följer de riktlinjer och direktiv som tagits fram av WTO (World Tourism Organization) och fastställts i FN 1993.

TEM-undersökning utförs av konsultföretaget RESURS för Resor och Turism i Norden AB.