Stor uppslutning bakom tillväxtresa i Skellefteå

Stor uppslutning bakom tillväxtresa i Skellefteå

Under sommaren genomfördes en omfattande medborgardialog i Skellefteå. I dialogen, som engagerade mer än 1 500 Skellefteåbor, ville 93 procent av de svarande att Skellefteå ska växa och 81 % tror att det kommer att innebära en positiv utveckling för kommunen som helhet. De faktorer som värderades högst av de svarande var trygghet, förskola och lärande samt närheten till naturen.

– Undersökningen gav oss ett kvitto på att det finns en stor vilja att ta tillvara de möjligheter som vi står inför. Tack vare det höga engagemanget vet vi också att frågorna rymmer både förhoppningar och oro, säger Moa Hedström, projektledare på Skellefteå kommun och ansvarig för arbetet med att uppdatera Skellefteås utvecklingsstrategi med sikte på år 2030.

Ett vanligt sätt att resonera bland de som var mer förhoppningsfulla handlade om det ökade utbud och den ökade mångfald som tillväxten kommer att innebära. Det handlade ofta om fördelar som ett växande näringsliv, men också fördelar som ett större fritids- och nöjesutbud.

Samtidigt fanns hos flera en oro som handlade dels om hur tryggheten på orten kommer att påverkas vid en snabb expansion. Betydelsen av att inte bygga fram segregation lyftes av flera svarande. En oro för utvecklingen som handlar om att landsbygden hamnar på efterkälken jämfört med stadskärnan och en ansträngd förskole- och utbildningsverksamhet var också tydliga.

– Medborgardialogen gav oss en mångfacetterad och nyanserad bild av hur människor ser på utvecklingen. Många tänker på flera aspekter av vad tillväxten kan innebära och frågor som rör stadsbyggnad och sättet vi utvecklas på har många fört intressanta resonemang kring. Helt klart är att det positiva överväger, men farhågorna som finns är något vi tar med oss i det fortsatta strategiarbetet, säger Moa Hedström.

Medborgardialogen genomfördes från juni till augusti 2021. Totalt deltog 1 523 personer. Dialogen gav totalt 57 304 enheter med kvantitativa data och 1 688 förklarande svar i fritext.

Resultat i korthet

Skellefteå kan växa till 90 000 invånare redan 2030. Hur känner du kring det ur följande aspekter?

• Utveckling för kommunen som helhet? Positiva 81 %, negativa 6 %
  • Utveckling för orten där jag bor? Positiva 69 %, negativa 9 %
  • Utveckling för mig själv? Positiva 58 %, negativa 11 %

De högst prioriterade faktorerna inom fem olika områden:

• Kultur, fritid och nöje: Närhet till grönområden och friluftsliv (37 % hade prioriterat den faktorn högst av alla)
  • Hur vi bor och lever: Hela kommunen utvecklas positivt (35 %)
  • Utbildning: Utbildningar ger förutsättningar för fortsatt lärande (26 %)
  • Näringslivets utveckling: Samarbete mellan kommun och näringsliv (23 %)
  • Resor och transporter: Tågtrafik (39 %)

Exempel på reaktioner i fritext:

”Blir det vettigt folk av barnen så löser sig resten. Får de utbildning, trygghet, känsla av sammanhang, god hälsa och helt enkelt en plats i staden kommer de att växa upp och känna lojalitet och ansvar för varandra och andra.” – Kvinna, 25–34 år

”Att Skellefteå fortfarande ska ha småstadskänslan kvar, trygg utemiljö med naturen nära.” – Kvinna, 65-74 år