Tillgång till rätt kompetens utmanar näringslivsklimatet

Tillgång till rätt kompetens utmanar näringslivsklimatet

Tillgången till relevant kompetens är ett område där Skellefteås företag ser stora utmaningar. Det visar Svenskt Näringslivs årliga mätning av näringslivsklimatet. Totalt besvarade 195 företag enkäten, som i övrigt visade på små skillnader för Skellefteå kommun jämfört med fjolårets mätning.

– Kompetensmatchningen är en utmaning vi delar med många andra och som vi jobbar hårt för att lösa tillsammans med både yrkesskolor, akademi och näringsliv. Vi gör också en riktad satsning genom att inrätta en helt ny tjänst som näringslivsutvecklare med ansvar för kompetensattraktion, säger Anja Palm, näringslivschef i Skellefteå.

Det sammanfattande betyget kring tillgången på relevant kompetens får genomsnittsbetyget 2.65 i Skellefteå, vilket är tydligt under riksgenomsnittet på 3.50.

I många andra enkätfrågor var förändringarna små. Detta gäller bland annat det sammanfattande omdömet kring näringslivsklimatet som landade på ett genomsnitt på 3.33. I fjolårets mätning var motsvarande siffra 3.24.

– Vi ligger fortfarande just under riksgenomsnittet och det går aldrig att vara nöjd med det. Men trenden pekar åt rätt håll även om vi skulle vilja att vi förflyttade oss snabbare, säger Anja.

Av de som svarat på enkäten anser 44 procent av företagarna att företagsklimatet utvecklats positivt de senaste fem åren medan 8 procent anser att det har försämrats. Det är siffror som är betydligt bättre än riksgenomsnittet, där 23 procent av företagarna ser en förbättring och drygt 14 procent en försämring.

– Det är andra året i rad vi får väldigt positiva indikationer på just den här frågan vilket också bör ge avtryck kommande år, säger Anja.

Ett annat område där Skellefteå presterade bra var inom mobilnät och bredband. Däremot får infrastrukturen i form av vägnät, flyg och tågnät låga betyg.

– Det är viktigt att infrastrukturen hänger med när norra Sverige expanderar. Redan i dag upplevs den fysiska infrastrukturen som ett tillväxthinder av flera företag och den behöver matcha företagens ambitioner, säger Anja Palm.

Anja Palm

Näringslivschef, Skellefteå kommun 070-311 35 83