Titanic-utställning i Skellefteå stod emot trenden – överträffade besöksmålet

Titanic-utställning i Skellefteå stod emot trenden – överträffade besöksmålet

Den varma sommaren har varit tuff för landets museer, nöjesparker och utställningar med svikande besökssiffror som följd. Men det finns undantag. I Skellefteå lyckades världsutställningen Titanic The Exhibition slå besöksmålet med råge under sina fyra månader i staden. 53 000 gäster har besökt utställningen och tagit del av det mytomspunna fartygets och dess passagerares öden.

– Jag är så otroligt glad över utfallet, att Skellefteåborna och folk i norra Sverige verkligen tog chansen att se den här fantastiska utställningen. Vår målsättning var 50 000 besökare, men så slog värmeböljan till och det hann göra oss lite oroliga, säger Maria Broman, vd för Visit Skellefteå som bjöd in den turnerande världsutställningen till Skellefteå.

Bakom utställningen står Nordic Exhibitions & Events. Även de är nöjda med resultatet.

– Det är första gången vi gör någonting i Skellefteå och jag kan bara konstatera att det känns otroligt att vi lockar 53 000 personer i en kommun som har en befolkning på 75 000. Man ska dessutom ha klart för sig att sommarens soliga väder har varit en svår utmaning för utställningar i Sverige, säger företagets vd, Stefan Papangelis.

Läget är avgörande

Det bekräftas bland annat av siffror som Sveriges Radios Kulturnytt tagit fram från ett tjugotal av landets museer. De allra flesta har tappat ett betydligt antal besökare under juli i år jämfört med samma tid förra året. Två orsaker nämns frekvent: vädret och VM i fotboll.

Stefan Papangelis, liksom Maria Broman, tror att det är Skellefteås strategiska läge som ett nav mellan Umeå, Piteå och Luleå som bäddat för succén och gör Skellefteå till ett undantag i statistiken. Det och en stark upplevelse för besökarna som i sin tur spridit ordet.

– Uppskattningsvis kommer hälften av alla besökare utifrån, säger Stefan Papangelis och tillägger:

– Kanske blev folk trötta på att ligga på stranden, för det blev en rejäl snöbollseffekt efter andra halvan av juli. Jag vet också att många missade utställningen för att de inte bokade i tid och det är ju lite synd.

Men det var inte bara från norra Sverige besökarna kom. Även från Österbotten i Finland och Norge färdades en betydande andel – faktum är att utställningens audioguidning fick utökas med en norsk variant för att möta behovet.

Uppsving för hotellen

För Skellefteås besöksnäring har framgången med utställningen inte gått obemärkt förbi.

– Vi har helt klart märkt av Titanic-utställningen. Dels har vi gjort paketerbjudanden kopplat till den, dels märker vi det på gästernas frågor och vad de säger i sociala medier. Det är viktigt för oss att det händer någonting i stan, ett aktivt Skellefteå hjälper till att lyfta besöksnäringen, säger Patrik Nordkvist, General Manager på Scandic Hotel i Skellefteå.

Han får medhåll av Gudrun Berggren, föreståndare för det lilla hotellet Rum För Resande, som med sina tio rum varit en trång plats denna sommar.

– Vi har haft massor av barnfamiljer som bara stannat över natten och passat på att se utställningen. Inte minst från Umeå har vi märkt en stark tillströmning. Normalt sett gör de bara dagsutflykter men det är tydligt att de har velat ha en mysig familjehelg här, säger Gudrun.

Frågan är om vi får se en liknande utställning i Skellefteå igen.

– Skellefteå ligger bra till och det kan säkerligen bli någonting mer i framtiden. Vi håller hela tiden utkik efter passande utställningar, säger Stefan Papangelis.

Maria Broman på Visit Skellefteå är inne på samma spår.

– Efter den här succén minskar ju inte direkt möjligheten att vi ser liknande satsningar i Skellefteå igen.

Maria Broman

VD Visit Skellefteå 070 - 726 02 04