Arena Bjuröklubb/Café Fyren är ett av de företag som analyserats enligt GSTC:s kriterier och erhållit sigillet Västerbotten Experience. Fotograf: Visit Skellefteå

Visit Skellefteå medlem i Global Sustainable Tourism Council (GSTC)

Visit Skellefteå blir medlem i ytterligare ett internationellt nätverk för hållbar turism, den internationella organisationen GSTC (Global Sustainable Tourism Council).

- Vi hakar på våra regionala partners Swedish Lapland Visitors Board och Region Västerbotten Turism, säger Maria Broman, VD Visit Skellefteå. Intresset för Skellefteå som centrum för den gröna omställningen i Europa är enormt och vi som destination vill vara en förebild och inspiratör som bidrar till att stärka hela regionen.

GSTC är en oberoende global organisation initierad av FN. Medlemmarna är offentliga och privata aktörer över hela världen som tillsammans arbetar för hållbar turism ur alla aspekter, miljömässigt, socialt och ekonomiskt.

- Helheten är viktig och det är avgörande att både destinationen och företagen utvecklar sitt hållbarhetsarbete och bidrar till de globala målen. Med medlemskapet i GSTC vill vi skapa en ännu bättre destinationsorganisation genom att höja vår kompetens och bidra till både företagens och lokalsamhällets utveckling, fortsätter Maria.

GSTC upprättar och förvaltar globala standarder och kriterier för hållbar turism. Genom GSTC har en gemensam internationell standard för hållbarhet erhållits, där kriterierna är organiserade i fyra delar: hållbar förvaltning, socioekonomiska effekter för lokalsamhället, bevarande av kulturarv och miljöpåverkan.

Den gemensamma hållbarhetssatsningen i Västerbotten, Västerbotten Experience, bygger på analyser av besöksnäringsföretag enligt GSTC:s kriterier. Drygt 100 företag i Västerbotten, varav ett tjugotal i Skellefteå, har redan analyserats enligt GSTC.

- Tack vare att GSTC är en internationell standard skapar det trovärdighet i kommunikationen med så väl slutkonsumenter som researrangörer, berättar Bo Wikström affärsutvecklare och utbildad hållbarhetsgranskare på Visit Skellefteå. GSTC-analyser enligt Västerbotten Experience ger både oss och företagen en bra grund att kommunicera hållbara natur- och kulturupplevelser i Västerbotten.

- Skellefteå visar framfötterna inom hållbarhet på en rad olika områden och som medlem i GSTC stärker vi besöksnäringens bidrag till samverkansprogrammet Sustainable Skellefteå, säger Maria Broman. Medlemskapet i GSTC kompletterar vårt medlemskap i den globala hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainable Index (GDSI), där Skellefteå är med sedan 2021, avslutar Broman.

Om Visit Skellefteå
Visit Skellefteå AB är Skellefteås destinationsbolag och ägs gemensamt av näringslivet och Skellefteå kommun. Tillsammans får vi fler att välja Skellefteå och tillsammans skapar vi en hållbar och attraktiv plats att besöka, verka och leva på.

www.visitskelleftea.se. Tel: 0910-45 25 10.