Pressmeddelande —
Skellefteåborna fortsätter kampen mot jättebalsamin – runt 33 000 kronor finns kvar i potten
Skellefteå kommun fortsätter satsningen på att bekämpa invasiva växter tillsammans med allmänheten. Genom mobilappen Crowdsorsa kan den som hjälper till att rensa bort jättebalsamin både göra en insats för naturen och få ekonomisk ersättning.
– Att bekämpa invasiva växter är ett arbete som kräver många insatser över tid. Med hjälp av appen vill vi göra det enklare för fler att vara med och bidra. Vi hoppas att ännu fler upptäcker möjligheten i sommar och hjälper till att minska spridningen av jättebalsamin i kommunen, säger Albin Cöster, trädgårdsmästare och samordnare för bekämpningen av invasiva växter vid Skellefteå kommun.
Ett spel som gör skillnad
I appen Crowdsorsa finns områden markerade där kommunen känner till förekomster av jättebalsamin och där insatser kan registreras för ersättning. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att växten finns på fler platser än de som syns i appen. Även områden som inte är markerade kan bekämpas via appen, så länge det är på kommunens mark.
– Vi har ännu inte kartlagt alla områden där jättebalsamin växer. Hittar man växten på en plats som inte finns markerad i appen kan man ändå bekämpa förekomsten och få betalt, säger Albin Cöster.
Användaren dokumenterar sitt arbete med filmer före och efter rensningen. När insatsen har verifierats betalas ersättningen ut via appen. Belöningen beräknas automatiskt utifrån förekomstens storlek och täthet.
Fortfarande pengar kvar i potten
Just nu återstår 33 309 kronor i belöningspotten för bekämpning av jättebalsamin. Deltagare kan tjäna upp till cirka 200 kronor per timme beroende på uppdragets omfattning.
– Att bekämpa jättebalsamin innan den sätter frö är avgörande för att minska spridningen. Varje område som rensas bidrar till att skydda den biologiska mångfalden och minska växtens etablering på nya platser, säger Albin Cöster.
Kampanjen har redan startat och fortsätter så länge belöningsbudgeten räcker eller innan växterna hinner börja sprida sina frön.
Kom ihåg – du som markägare har också ansvar
Alla markägare, även privatpersoner, är skyldiga att bekämpa invasiva arter på sin egen mark. Appen ger möjlighet att registrera bekämpning på kommunens mark. Vill du bekämpa invasiva arter på någon annans mark måste du först ha markägarens tillstånd.
För mer information, kontakta:
Albin Cöster, trädgårdsmästare och samordnare för bekämpningen av invasiva växter vid Skellefteå kommun
070-630 30 84
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
Skellefteå kommun
Det är trivsamt att bo i Skellefteå med omnejd. Vi är många som är överens om det. Inom Skellefteå kommun finns massor av betydelsefulla yrken som går ut på samma sak – att ta hand om vår kommun och dem som bor i den. Att skapa livskvalitet, helt enkelt.