Gå direkt till innehåll

Ämnen: Tåg, spårtrafik

  • Ledningsarbeten på Rosgatan ska förbereda för Norrbotniabanan

    I höst ska Skellefteå kommun lägga om vatten- och avloppsledningar på Rosgatan på Morön, som en del av förberedelserna inför Norrbotniabanan. Arbetet är ett av flera som behövs för att säkerställa att stadens infrastruktur fungerar när den nya järnvägen byggs. I dag gav samhällsbyggnadsnämnden startbesked för arbetet.

  • Stationshuset i Skellefteå ska annonseras ut till försäljning

    Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår att stationshuset i Skellefteå annonseras ut till försäljning, med förhoppning om att byggnaden kan bevaras på en annan plats, av en annan ägare. Ytan där Stationshuset står i dag behövs till Skellefteås nya resecentrum.

  • Klart besked – Norrbotniabanan till Skellefteå börjar byggas inom ett halvår

    Idag har regeringen gett besked om att Norrbotniabanan ska byggas och att 7 miljarder kr avsätts inledningsvis för att bygga ända upp till Skellefteå. Tidigare har beskedet varit att sträckan Umeå-Dåva ska byggas först, men nu är det alltså ett beslut som gäller sammanhållen process Umeå-Skellefteå. Första spadtaget tas inom ett halvår.